کارتن لمینتی چگونه تولید می شود و در سفارش آن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در این مطلب با این نوع کارتن بیشتر آشنا خواهیم شد تا بتوانید سفارش کارتن لمینتی را با آگاهی کامل و به بهترین نحو انجام دهید.

لمینت ؛ روشی عالی برای تولید کارتن های زیبا و مقوام

لمینت در صنعت کارتن سازی به چسباندن یک لایه روی کارتن اشاره دارد. در واقع در این فرآیند یک لایه چاپ شده روی صفحه کاغذ و مقوا قرار می گیرد. این فرآیند کمک می کند تا بتوانیم تصاویر مورد نظر خود را با کیفیت بالا چاپ و روی کاتن قرار دهیم.

ساخت کارتن لمینتی

برای ساخت کارتن لمینتی مراحل مختلفی صورت می گیرد تا کارتن نهایی با بالاترین کیفیت به دست بیاید. بعد از طی شدن این مراحل ، کارتن آماده عرضه خواهد بود. اما این مراحل شامل چه مواردی می شود؟

مراحلی که در تولید کارتن لمینتی صورت می گیرد، عبارتند از:

  1. طراحی تصاویر و اشکال مورد نظر روی کارتن
    در این مرحله تصاویر و طرح های مورد نظر مشتری طراحی و آماده چاپ روی کارتن می شوند.
    در این بخش، با استفاده از دستگاه دایکات ، خط تیغ ها روی کارتن ایجاد می شوند.
  2. ساخت قالب اصلی کارتن
  3. زینک گرفتن
  4. چاپ کردن پستر
    این مرحله معمولا روی مقوای 180 گرمی پشت طوسی انجام می شود.
  5. کشیدن سلفون روی مقوا
  6. انجام عملیات لمینت
  7. منگنه یا لب چسب
  8. بسته بندی و بار زدن کارتن لمینت
  9. ارسال و عرضه به بازار

در ساخت کارتن های لمینتی ، یک لایه به صورت چاپ شده روی کارتن قرار می گیرد. باید توجه داشت که کارتن لمینتی در واقع از چند لایه مختلف ساخته می شود که روی هم قرار می گیرند.

 

اما چه لایه هایی در کارتن لمینتی به کار می رود؟

· 2 تا 3 لایه فلوت که شاکله اصلی کارتن را تشکیل می دهد ،

· کاغذ 100 تا 150 گرمی که چاپ تصاویر و طرح های مورد نظر را روی آن انجام می دهند ،

· لایه لمینت که پس از قرار دادن کاغذ چاپ شده روی آن قرار می گیرد.

پس از آماده شدن این سه لایه ، با استفاده از دستگاه لمینت کارتن ، کارتن لمینتی با طرح و نقش مورد نظر حاصل خواهد شد.

در زمان سفارش کارتن لمینتی باید به این نکته توجه داشت که مانند هر نوع کارتن دیگری ، مزایا و معایبی هم برای آن وجود دارد.

مزایای کارتن لمینتی

از مهمترین مزیت های این نوع کارتن عبارتند از:

· استحکام بالای کارتن لمینتی نسبت به سایر انواع کارتن ها به دلیل قرار گرفتن لایه لمینت روی آن ،

· قابلیت چاپ طرح و رنگ دلخواه روی آن ‌،

· مقاوت بالاتر کارتن لمینتی در برابر رطوبت نسبت به دیگر کارتن ها ،

· زیبایی بصری بالا به دلیل کیفیت چاپ بالا ،

· قابلیت چاپ و لمینت آن به صورت مات یا براق .

معایب کارتن لمینتی

در کنار همه مزیت های گفته شده ، هنگام سفارش کارتن لمینتی باید به معایب آن نیز توجه کرد.

بزرگترین عیب کارتن لمینتی که می توان به آن اشاره کرد، هزینه بالای آن نسبت به دیگر کارتن ها است.

همچنین ممکن است لایه چاپ شده و لایه لمینتی ، در فرآیند تولید به خوبی روی کارتن خام قرار نگیرند. این امر موجب کاهش کیفیت محصول نهایی خواهد شد.

انواع کارتن لمینتی

  • کارتن لمینتی سینگل فیس

کارتن سینگل فیس در سه نوع B-Flute ، C-Flute و E-Flute ساخته می شوند. تفاوت این سه نوع در واقع در گام های فلوتینگ آن ها می باشد. در واقع در این نوع کارتن لمینتی دو لایه فلوت به کار می رود و لایه لمینت روی آنها قرار می گیرد.

  • کارتن لمینتی سه لایه

در سطح زیرین کارتن لمینتی سه لایه ، در واقع سه لایه فوتینگ قرار دارد و لایه لمینتی به عنوان لایه چهارم روی سطح فلوتینگ قرار می گیرد.

  • کارتن لمینتی پنج لایه

در کارتن های پنج لایه نیز سطح زیرین دارای دو لایه فلوتینگ است که توسط سه سطح فیس در برگرفته می شود. در نهایت مانند سایر انواع کارتن لمینتی ، لایه لمینت شده روی کارتن قرار می گیرد.

موارد استفاده از کارتن لمینتی

تا اینجا به معرفی کارتن لمینتی و ویژگی های آن پرداختیم. نکته مهم آن است که بدانیم کارتن لمینتی در چه مواردی کاربرد دارد؛ چرا که این امر در سفارش کارتن لمینتی اهمیت بالایی دارد.

یکی از کاربرد های اصلی کارتن لمینتی در صنایع غذایی است. استفاده از این نوع کارتن در بسته بندی مواد غذایی چون خرما ، انواع غلات ، کیک و بیسکوییت ، میوه و ... اهمیت این نوع کارتن را نشان می دهد. در واقع ویژگی های بهداشتی این نوع کارتن ، باعث می شود برای استفاده در این صنعت کاملا مناسب باشد.

از صنایع دیگری که از این نوع کارتن بهره می گیرد ، صنعت لوازم برقی است. معمولا محصولات برقی در بسته بندی های شیک و زیبایی قرار می گیرند تا جذابیت بیشتری برای مشتریان ایجاد کنند.

در مواردی که اشاره شد، زیبایی بسته بندی اهمیت بالایی دارد. بنابراین تولید کنندگان در بسته بندی این نوع کالاها بیشتر از کارتن لمینتی استفاده می کنند تا بتوانند با قرار دادن محصول خود در بسته بندی های جذاب ، چشم مشتریان را به سمت محصول خود جذب کنند.

قیمت کارتن لمینتی

همانطور که اشاره شد، نکته مهمی که در سفارش کارتن لمینتی باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت آن است.

با توجه به اینکه مراحل مختلف و زمان بری در فرآیند تولید کارتن لمینتی وجود دارد تا چاپ و لمینت به شیوه ای درست روی کارتن انجام شود، قیمت این نوع کارتن نسبت به سایر انواع کارتن بالاتر است.

البته لازم به ذکر است که باید وزن ، ابعاد و نوع فلوت به کار رفته را نیز در سفارش کارتن لمینتی در نظر بگیرید. چرا که این عوامل نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت کارتن نهایی خواهد داشت.

اما با وجود قیمت بالاتر این نوع کارتن ، مزایای متعدد از جمله زیبایی بیشتر این نوع کارتن باعث می شود همچنان در بسیاری از صنایع انتخاب اول برای بسته بندی کالا باشد.

معرفی فرآیند تولید جعبه مقوایی

در این مقاله بررسی می کنیم در چه زمینه هایی می توان از این جعبه ها استفاده کرد. اگر به فرآیند تولید جعبه های مقوایی علاقه مندید ، توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

برای تولید جعبه ابتدا باید مقوای آن ساخته شود. مقوا ماده ای سفت ، محکم و با وزن سبک است که از یک یا چند لایه ضخیم کاغذ بازیافتی و دست دوم تهیه می شود. همچنین ممکن است در ساخت مقوای بازیافتی از محصولات جانبی صنایع مختلف مانند خاک اره و تراشه های چوب یا حتی پارچه نیز استفاده شود.

مقوا به طور کلی در برابر پاره شدن ، شکافتن و فشار ، مقاومت مناسبی از خودش نشان می دهد و همین ویژگی ها است که به آن جذابیت زیادی داده است.

برای تولید مقوا همان طور که اشاره کردیم معمولاً از کاغذ های بدون استفاده و بازیافتی استفاده می شود. اما ممکن است برای تولید مقوای باکیفیت از کاغذ کرافت دست اول نیز استفاده شود که در این صورت قیمت جعبه مقوایی بالاتر خواهد رفت.

بعد از تهیه مقوا ، زمان آن است که ورق های آن ، برش داده شده و به هم چسبانده شوند تا فرآیند تولید جعبه مقوایی تکمیل شود. معمولاً از چسب یا روش های دوخت مانند منگنه برای درست کردن جعبه مقوایی استفاده می شود.

بعد از چسباندن  و  انجام چاپ جعبه مقوایی ، آن ها را به کارخانه های تولید مواد غذایی ، فروشگاه های آنلاین ، سازنده های اسباب بازی ، توزیع کننده های قطعات یدکی خودرو و هزاران مشاغل دیگر که به بسته بندی های مقوایی وابسته هستند ، ارسال می کنند.

مواد مورد نیاز برای ساخت مقوا

مواد مورد نیاز و به کار رفته در ساخت مقوا عبارتند از :

  • مواد اولیه مقوا

همان طور که گفتیم بیشتر مقوا هایی که در تولید جعبه مقوایی به کار می روند، از کاغذ بازیافت شده تهیه می شوند. برای این منظور از هر نوع کاغذ و کارتنی که دور ریخته می شود ، استفاده خواهد شد. مجلات ، جعبه های دور ریختنی ، روزنامه ها ، کارتن های آبمیوه و لبنیات از این جمله هستند.

این کاغذها و مقواها هنگامی که به فرآیند تولید وارد می شوند ، به وسیله ترکیبات شیمیایی ، خمیر شده و تحت فرایندهای پیچیده تری قرار خواهند گرفت.

در واقع بعد از تبدیل کاغذها به خمیر ، الیاف آن ها غربال شده و تمیز می شوند و آلودگی های آن ها از بین خواهد رفت. سپس آن ها را شستشو می دهند تا جوهرهای احتمالی موجود درون خمیر پاک شده و بعد از فشرده کردن ، آن را به شکل رول ها یا ورقه های مقوا در می آورند.

  • ترکیبات شیمیایی

هیدروژن پراکسید ، سیلیکات سدیم و هیدروکسید سدیم از ترکیبات شیمایی هستند که در فرآیند تولید مقوا مورد استفاده قرار می گیرند.

این ترکیبات برای خمیر کردن کاغذ و کارتن های دور ریختنی استفاده می شوند و با کمک آن ها ، الیاف کاغذ جدا شده و خمیر به رنگ سفید در می آید. میزان استفاده از هر ماده شیمیایی ، بستگی به فرآیند تولید کارخانه و همچنین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت جعبه دارد.

  • موم یا روغن

بعد از پایان کار ساخت مقوا ، از موم های ساخته شده از پارافین یا روغن های گیاهی استفاده می شود تا یک لایه براق و معمولاً ضد آب روی مقوا کشیده شود. به این ترتیب جعبه مقوایی ساخته شده ، در برابر آب یا چربی مقاومت خواهد داشت و با خیال راحت می توان آن را برای بسته بندی مواد غذایی مورداستفاده قرار داد.

در نهایت ممکن است نام محصول ، شرکت سازنده ، اطلاعات و تصاویر جذاب دیگری هم بر روی جعبه چاپ شود که همگی به سلیقه شرکت سفارش دهنده جعبه ، می تواند متغیر باشد.

چاپ بر روی جعبه های مقوایی

چاپ یکی از مهم ترین مرحله ها در تولید جعبه های مقواییست  و به عنوان مرحله آخر از اهمیت بالایی برخور است. چاپ جعبه مقوایی می تواند با انواع روش های چاپ مانند : چاپ افست ، چاپ لمینتی ، چاپ سیلک ، چاپ جوهر افشان و چاپ متالایز صورت بگیرد.
انتخاب رنگ و طرح چاپ شده بر روی جعبه های مقوایی باید با خلاقیت و حساسیت بالایی انجام شود ، زیرا تاثیر مستقیمی بر جذب مشتری و افزایش فروش محصول درون آن دارد.

کنترل کیفیت در تولید جعبه ها

همان طور که گفتیم ، در ساخت جعبه مقوایی از مقوا استفاده می شود و ماده اصلی مهم در ساخت مقوا ، کاغذهای بازیافتی و ترکیبات شیمایی است. بنابراین فرآیند کنترل کیفیت از زمان تولید خمیر کاغذ از مجلات و جعبه های دور ریختنی باید آغاز شود.

بعد از آن که کاغذ بازیافتی به شکل مقوا در آمد ، باید آزمون های مختلفی مانند مقاومت در برابر فشار ، رطوبت محیط و له شدگی روی آن انجام شود. استانداردهای دقیقی در سطح جهانی وجود دارند که با کمک آن ها سطح کیفی جعبه های مقوایی اندازه گیری شده و مشخص می شود.

جعبه های مقوایی چقدر ایمن هستند؟

معمولاً این گونه جعبه های مقوایی را برای بسته بندی اقلامی مورد استفاده قرار می دهند که باید در حین جابجایی مورد محافظت قرار بگیرند ، اما خب نیازی هم به بسته بندی های محکم ندارند.

مثلاً گاهی لازم است برخی از محصولات بهداشتی ، خوراکی ، اسباب بازی و … در جعبه های مخصوص بسته بندی قرار داده شده و در تعداد مثلاً 50 عددی جابجا شوند. در این حالت آن ها را در جعبه های مقوایی ، با ضخامت بیشتر قرار می دهند و بعد از بسته بندی ، به فروشگاه ها یا مراکز خرید حمل می کنند.

در چنین حالتی به دلیل این که محصولات به تنهایی در بسته بندی های مخصوص قرار دارند ، نیازی نیست که جعبه مادر یا همان جعبه بیرونی چندان هم محکم باشد.

نمونه دیگر ،بیته بندی لوازم یدکی  است. لوازم یدکی قطعات حساسی هستند که باید از آن ها در برابر هرگونه فشار و ضربه محافظت کرد. این محصولات در جعبه های مقوایی قرار می گیرند که از نوع ویترینی هستند. یعنی نام محصول ، مشخصات ، برند و تصاویر دیگر روی جعبه درج شده است و در فروشگاه های لوازم یدکی ، این محصولات را به همین ترتیب روی قفسه های خود قرار می دهند.

اما این محصولات در زمان خروج از کارخانه در بسته بندی های عمده ، مثلاً 20 تایی در یک جعبه مقوایی قرار می گیرند تا هم ساده تر حمل شوند و هم از آسیب های احتمالی در زمان جابجایی جلوگیری شود. معمولاً بهتر است از جعبه مقوایی ضد آب برای حمل لوازم یدکی استفاده شود.

تولید جعبه مقوایی در آینده

بازیافت مناسب و همچنین سازگاری با محیط زیست از فاکتور هایی است که در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و باید در فرآیند تولید جعبه مقوایی مدنظر قرار بگیرد.

امروزه از جوهر های ساخته شده از روغن سویا برای چاپ جعبه مقوایی و موم های زیست تخریب پذیر استفاده می شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند. به طور کلی در سال های آینده ، جعبه های مقوایی هم با محیط زیست سازگارترند و هم پیش بینی می شود مقاومت بالا و وزن کمتری داشته باشند.


منبع: شرکت نخ دندان مینا

بازیافت کاغذ و مقوا

در این نوشتار تلاش می کنیم درباره موارد استفاده از کاغذ بازیافتی و روش های بازیافت کاغذ ، مقوا و کارتن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

روش های بازیافت کاغذ و مقوا

کاغذ باطله و جعبه مقوایی موجود در ادارات ، چاپخانه ها ، کتابخانه ها و فروشگاه ها مواد اولیه برای بازیافت کاغذ و مقوا هستند که با کمک آنها خمیر کاغذ به دست می آید. این خمیر حاصل شده از بازیافت کارتن و مقوا برای تولید محصولات دیگری مثل کاغذهای بهداشتی ، کاغذ لاینر ، کاغذ تحریر ، چاپ و غیره به کار می رود.

کار بازیافت به دو روش کارگاهی و کارخانه ای صورت می گیرد که در ادامه هر کدام از این روش ها شرح داده می شود.

  1. روش کارگاهی بازیافت کاغد و مقوا

در روش کارگاهی ، ابتدا کاغذ های باطله در دستگاه پالپر ریخته می شوند و بعد از اینکه با آب مخلوط شد ، خمیر یکدستی حاصل می شود. دستگاه پالپر به علت داشتن یک تیغه فلزی دوار و همانند کارکرد یک پاتیل بزرگ ، کاغذها و مقواها را تبدیل به خمیر یکدست می کند.

در ادامه مراحل بازیافت کارتن و کاغذ ، خمیر به دست آمده را تبدیل به یک ورق می کنند. این ورق در مجاورت آفتاب قرار داده می شود تا مقداری رطوبت آن گرفته شده و خشک شود. بعد از آن ورق های مقوایی به دست آمده را وقتی هنوز نمناک هستند ، روی هم قرار می دهند تا اگر چروک در آن وجود دارد به علت نیروی وزنی ورقه بالاتر کاملاً صاف شود و به عبارتی با این کار ورقه خمیری را اتو می کنند.

در روش کارگاهی ، محصول عمده به دست آمده از بازیافت کاغذ و کارتن ، تولید شانه های تخم مرغ است.

  1. روش کارخانه ای بازیافت مقوا و کاغذ

در این روش فرآیند خمیر سازی از کاغذهای باطله با کمک دستگاه پالپر صورت می گیرد. البته حساسیت کار بیشتر است ، زیرا خمیر به دست آمده را در یک دستگاه خمیر تمیز کن می ریزند تا تمامی ذرات سنگین مثل ماسه ، فلز و سایر ناخالصی ها از آن جدا شود.

بعد از این مرحله خمیر را به یک توری لرزان انتقال می دهند تا ذرات درشت هم از خمیر جدا شوند. خمیر به دست آمده با توجه به مواد اولیه آن در تولید محصولی خاص استفاده می شود. به عبارت دیگر اگر ماده اولیه ، مقوای کارتن باشد ، این خمیر برای تولید مقوای قهوه ای به کار می رود.

همچنین در بازیافت کاغذ تمامی کاغذهای چاپ و تحریر برای تولید مقوای سفید به کار می روند. ولی اگر بازیافت کاغذ و مقوا برای تولید شانه تخم مرغ باشد ، کاغذ باطله چاپ و تحریر ، پوشال و مقوای کارتن به کار می رود.


تجارت مبتنی بر بازیافت مقوا و کاغذ

شاید تصور کنید که بازیافت کاغذ فقط محدود به جمع آوری آن توسط کارگران بازیافت است و استفاده محدودی دارد. در حالی که با کمی جستجوی میدانی یا اینترنتی متوجه می شوید که تجارت کارتن بازیافتی تا چه اندازه مشتری دارد و می توان به آن ، به عنوان صنعتی پول ساز و اقتصادی نگاه کرد.

بازیافت کاغذ و بازیافت کارتن راهی برای اشتغال زایی و کمک به محیط زیست است. از سوی دیگر تولید کاغذ از کاغذهای باطله روشی ارزان با کمک مواد اولیه ارزان است. در نتیجه کسب و کاری مناسب و سودآور است.

در حال حاضر تمامی جوامع گرفتار معضل مصرف گرایی هستند. به طوری که هر روز حجم زیادی زباله خشک و تر تولید می شود. اگر این زباله ها به صورت اصولی تفکیک شوند ، هر کدام می توانند بازیافت شده و به محصولات جدیدی تبدیل شوند و ایجاد ثروت کنند.

همچنین در یک بررسی و آمار از آنالیز زباله های شهری ایران این مسئله مشخص شد که حدود ۱۰ درصد از زباله های شهری شامل مقوا ، کارتن و کاغذ است. با بازیافت می توان به حفظ منابع کشور ، اشتغال زایی ، تولید محصولات جدید و حفظ محیط زیست کمک کرد.

اهمیت بازیافت در حفظ محیط زیست

آنچه که امروز تمام جهان با آن مواجه هستند ، رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی است. در کنار این مسئله باید تغییرات در الگوی مصرف و رشد تکنولوژی را هم اضافه کرد. همه این عوامل در کنار هم اگر مدیریت درستی نداشته باشد موجب ایجاد ناهماهنگی و اختلال در در زمینه فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی خواهد شد.

از سوی دیگر پیشرفت علم و تکنولوژی موجب تولید محصولات جدید می شود که به تبع آن زباله های خشک و تر نیز افزایش می یابد. اگر مسئله بازیافت کاغذ و بازیافت مقوا و کارتن مورد توجه تمام مردم و صنعت کاران قرار بگیرد؛ می تواند تاثیر مثبتی در شرایط زیست محیطی داشته باشد.

در حال حاضر کاغذ ، مقوا و کارتن سهم بزرگی از زباله های تولیدی را تشکیل می دهند و می توان آن را به عنوان طلای سفید و یک کالای با ارزش دانست. بازیافت مقوا و کاغذ می تواند باعث تولید محصولات جدید ، کمک به محیط زیست ، تولید ثروت و ایجاد اشتغال باشد. علاوه بر آن روند تخریب جنگل ها نیز کند می کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید برای تولید یک تن کاغذ نیاز به قطع ۱۷ اصله درخت است. همچنین روند تولید کاغذ نیاز به ۴۰۰ هزار لیتر آب و ۴ هزار کیلو وات برق دارد. اما با کمک بازیافت کاغذ می توان در مصرف آب و برق صرفه جویی کرد و میزان آلودگی هوا نیز به میزان زیادی کاهش می یابد.

کاربرد کاغذ ، مقوا و کارتن بازیافتی

مواد اولیه بازیافت مقوا و کاغذ ، کاغذهای بکری هستند که بعد از استفاده به کاغذ باطله تبدیل می شود. در بیشتر اوقات کاغذهای بازیافت شده دوباره تبدیل به کاغذ ، مقوا و کارتن می شود. اما در برخی موارد کاغذها به بهترین شکل بازیافت شده و دوباره مانند کاغذ بکر کیفیت خوب پیدا می کنند و به کار می روند.

بعد از بازیافت کاغذ و مقوا محصولاتی از جمله مقوای شیرینی ، مقوای جعبه کفش ، شومیز ، مقوای ضخیم ، کاغذ شبه کرافت ، شانه تخم مرغ و دستمال کاغذی به دست می آید. البته برخی اوقات از بازیافت مقوا و کاغذ برای تولید عایق دیوار و سقف ، سوخت و یا کاغذ دیواری استفاده می شود.

کلام آخر

اینکه بازیافت راهی بسیار موثر برای کاهش آلودگی های زیست محیطی ، ایجاد اشتغال ، صرفه جویی در سرمایه ملی و ایجاد ثروت است. با این کار می توان محصولات جدیدی مانند شانه تخم مرغ ، کارتن بسته بندی کفش و غیره تولید کرد. به عبارتی بازیافت کاغذ راهی برای بازگشت کاغذ به چرخه مصرف و کاهش هزینه های تولید است.


منبع 

فرآیند تولید خمیر کاغذ


آنچه به عنوان ماده اولیه برای تولید کاغذ استفاده می شود ، خمیر کاغذ نامیده می شود. هر چقدر کشورها از نظر منابع چوبی و جنگلی غنی تر باشند ، بیشتر به این صنعت گرایش پیدا می کنند. به همین جهت کشورهایی مثل یونان و مجارستان به علت کمبود منابع چوبی برای تهیه خمیر کاغذ به واردات از سایر کشورهای تولید کننده متکی هستند.

ماده اولیه و پایه برای تولید خمیر کاغذ موادی مانند چوب درختان ، کاه و کلش گیاهانی مثل برنج ، نیشکر و گندم است. در ایران به دلیل کشت بالای گندم مقدار زیادی کاه و کلش این گیاه موجود است که می توان از آن در تولید خمیر کاغذ استفاده کرد.

روند تولید خمیر کاغذ

برای تولید خمیر کاغذ با توجه به ماده اولیه آن به دو صورت شیمیایی و مکانیکی تهیه خمیر کاغذ صورت می گیرد. البته استفاده از هر دو روش فقط بستگی به شرایط اقتصادی ، در دسترس بودن دستگاه های فنی و عوامل محیطی دارد.

در حال حاضر بیشتر واحدهای تولیدی برای تولید خمیر کاغذ از روش شیمیایی استفاده می کند. این روش برای تولید خمیر کاغذ از چند مرحله تشکیل شده که در ادامه بیان می شود.

  • خرد کردن کاه و آماده سازی آن

در ابتدای کار کاه و کلش حاصل از گیاهان با کمک یک دستگاه خرد کننده کاملا خرد می شود. بعد از این کار کاه خرد شده با آب و مواد شیمیایی مخصوص کاملا آغشته می شود و با کمک بخار آب پیش پخت شده و حرارت داده می شود.

  • دایجستر و آسیاب

ماده خمیری پیش پخت شده به یک تانک پخت دارای همزن وارد می شود. در این مرحله ماده اولیه تحت فشار و گرما قرار می گیرد تا سلولز و همی سلولز موجود در کاه جدا شود. بعد از جدا شدن سلولز و همی سلولز ، مواد به آسیاب فرستاده می شوند تا دمواد پخته شده کاملا خرد شوند. این ماده آسیاب شده در یک تانکر مجهز به همزن آنقدر هم زده می شود تا تبدیل به یک خمیر منسجم شود.

  • آبگیری و خشک کردن خمیر

دستگاه فورد نیر برای آبگیری و شکل دهی به خمیر به کار می رود. این دستگاه از چند غلتک تشکیل شده که خمیر را به شکل یک ورقه درمی آورد و میزان زیادی از رطوبت آن را از بین می برد. کشورهای مختلفی در تولید خمیر کاغذ فعال هستند. کشور آمریکا ، روسیه ، کانادا و اندونزی جزء کشورهای تولید کننده عمده خمیر کاغذ هستند.

بعد از تبدیل شدن خمیر کاغذ به یک ورقه آن را به دور استوانه خشک کن می چرخاند تا رطوبت آن کاملا از بین برود و خشک شود. بعد از تولید خمیر کاغذ ، از این محصول در صنایع مختلف استفاده می شود. از آن جمله کاربرد خمیر کاغذ در صنایع سلولزی ، تولید محصولات بهداشتی مثل پوشک بچه ، کاغذ سازی ، تیشو سازی و غیره است.

کاربرد های خمیر کاغذ

از خمیر کاغذ بسته به نوع خمیر به دست آمده از آن در صنایع مختلف ، متفاوت است. به عبارت بهتر خمیر کاغذ به دو دسته کلی خمیر کاغذ الیاف بلند و خمیر کاغذ الیاف کوتاه تقسیم می شود که هر کدام از این محصولات برای تولید کالای خاص کاربرد دارند. علاوه بر آن کیفیت ، میزان روشنایی الیاف و طول آن فاکتورهای مهمی هستند که عامل تعیین کننده در کاربرد خمیر کاغذ در صنایع مختلف هستند.

عمدتا کاربرد خمیر کاغذ فلوتینگ و کرافت لاینر و خمیر کاغذ غیر چوبی در صنعت بسته بندی جعبه کفش است. همچنین از این خمیر کاغذ در تولید جعبه شیرینی ، جعبه دستمال کاغذی و کبریت ، جعبه خمیر دندان و به طور کلی در کارتن سازی و جعبه بسته بندی استفاده می شود.

خمیر کاغذ پایت نیز از خمیر چوب نرم آلفا سلولز و ضایعات کاغذ به دست می آید. کاربرد خمیر کاغذ پالپ در تولید پوشک بچه و محصولات مشابه است. در تولید محصولات بهداشتی مانند پوشک بچه ، لایه داخلی پوشاک وظیفه مهم جذب مایع را بر عهده دارد؛ به همین دلیل خمیر کاغذ پالپ در تولید این محصول استفاده می شود.

البته ذکر این نکته نیز مهم است که بیشتر از 95 درصد مواد اولیه برای تولید پوشک بچه و محصولات مشابه آن به صورت وارداتی هستند تا در روند تولید به کار گرفته شوند.

استفاده از خمیر کاغذ در کارتن سازی

برای ساخت کارتن از خمیر کاغذی که مخصوص این کار باشد استفاده می کنند. مهم ترین ماده برای کارتن سازی خود کاغذ است که تقریباً حدود ۸۰ درصد مواد اولیه کارتن را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه کارتن از چند بخش تشکیل شده است ، از کاغذ و الیاف متفاوت برای تهیه آن استفاده می کنند.

روی کارتن از خمیر کاغذ دست اول و یا بازیافتی که به روش کرافت و یا شبه کرافت حاصل شده است ، استفاده می شود. کاربرد خمیر کاغذ مخلوط ( سولفیت خنثی نیمه شیمیایی پهن برگ و یا الیاف بازیافتی ) برای لایه کنگره ای وسط کارتن است. همچنین برای کاغذ خارجی کارتن نیز ، خمیر کاغذ به دست آمده از الیاف بازیافتی به کار می رود.

در کاربرد خمیر کاغذ و بررسی کیفیت کاغذ بازیافتی باید موارد بهداشتی را نیز لحاظ کرد. وگرنه باعث ایجاد بوی بد در جعبه خواهد شد و در صورت استفاده از کارتن در محصولات خوراکی بوی نامطبوعی در فضای جعبه ایجاد خواهد کرد.


منبع: شرکت نخ دندان مینا

نکات مهم در سفارش کارتن لمینتی

ساخت کارتن لمینتی

برای ساخت کارتن لمینتی مراحل مختلفی صورت می گیرد تا کارتن نهایی با بالاترین کیفیت به دست بیاید. بعد از طی شدن این مراحل ، کارتن آماده عرضه خواهد بود. اما این مراحل شامل چه مواردی می شود؟

مراحلی که در تولید کارتن لمینتی صورت می گیرد، عبارتند از:

  1. طراحی تصاویر و اشکال مورد نظر روی کارتن
    در این مرحله تصاویر و طرح های مورد نظر مشتری طراحی و آماده چاپ روی کارتن می شوند. طراحی خط تیغ کارتن
    در این بخش، با استفاده از دستگاه دایکات ، خط تیغ ها روی کارتن ایجاد می شوند.
  2. ساخت قالب اصلی کارتن
  3. زینک گرفتن
  4. چاپ کردن پستر
    این مرحله معمولا روی مقوای 180 گرمی پشت طوسی انجام می شود.
  5. کشیدن سلفون روی مقوا
  6. انجام عملیات لمینت
  7. منگنه یا لب چسب
  8. بسته بندی و بار زدن کارتن لمینت
  9. ارسال و عرضه به بازار

در ساخت کارتن های لمینتی ، یک لایه به صورت چاپ شده روی کارتن قرار می گیرد. باید توجه داشت که کارتن لمینتی در واقع از چند لایه مختلف ساخته می شود که روی هم قرار می گیرند.

اما چه لایه هایی در کارتن لمینتی به کار می رود؟

· 2 تا 3 لایه فلوت که شاکله اصلی کارتن را تشکیل می دهد ،

· کاغذ 100 تا 150 گرمی که چاپ تصاویر و طرح های مورد نظر را روی آن انجام می دهند ،

· لایه لمینت که پس از قرار دادن کاغذ چاپ شده روی آن قرار می گیرد.

پس از آماده شدن این سه لایه ، با استفاده از دستگاه لمینت کارتن ، کارتن لمینتی با طرح و نقش مورد نظر حاصل خواهد شد.

در زمان سفارش کارتن لمینتی باید به این نکته توجه داشت که مانند هر نوع کارتن دیگری ، مزایا و معایبی هم برای آن وجود دارد.

مزایای کارتن لمینتی

از مهمترین مزیت های این نوع کارتن عبارتند از:

· استحکام بالای کارتن لمینتی نسبت به سایر انواع کارتن ها به دلیل قرار گرفتن لایه لمینت روی آن ،

· قابلیت چاپ طرح و رنگ دلخواه روی آن ‌،

· مقاوت بالاتر کارتن لمینتی در برابر رطوبت نسبت به دیگر کارتن ها ،

· زیبایی بصری بالا به دلیل کیفیت چاپ بالا ،

· قابلیت چاپ و لمینت آن به صورت مات یا براق .

معایب کارتن لمینتی

در کنار همه مزیت های گفته شده ، هنگام سفارش کارتن لمینتی باید به معایب آن نیز توجه کرد.

بزرگترین عیب کارتن لمینتی که می توان به آن اشاره کرد، هزینه بالای آن نسبت به دیگر کارتن ها است.

همچنین ممکن است لایه چاپ شده و لایه لمینتی ، در فرآیند تولید به خوبی روی کارتن خام قرار نگیرند. این امر موجب کاهش کیفیت محصول نهایی خواهد شد.

انواع کارتن لمینتی

  • کارتن لمینتی سینگل فیس

کارتن سینگل فیس در سه نوع B-Flute ، C-Flute و E-Flute ساخته می شوند. تفاوت این سه نوع در واقع در گام های فلوتینگ آن ها می باشد. در واقع در این نوع کارتن لمینتی دو لایه فلوت به کار می رود و لایه لمینت روی آنها قرار می گیرد.

  • کارتن لمینتی سه لایه

در سطح زیرین کارتن لمینتی سه لایه ، در واقع سه لایه فوتینگ قرار دارد و لایه لمینتی به عنوان لایه چهارم روی سطح فلوتینگ قرار می گیرد.

  • کارتن لمینتی پنج لایه

در کارتن های پنج لایه نیز سطح زیرین دارای دو لایه فلوتینگ است که توسط سه سطح فیس در برگرفته می شود. در نهایت مانند سایر انواع کارتن لمینتی ، لایه لمینت شده روی کارتن قرار می گیرد.

موارد استفاده از کارتن لمینتی

تا اینجا به معرفی کارتن لمینتی و ویژگی های آن پرداختیم. نکته مهم آن است که بدانیم کارتن لمینتی در چه مواردی کاربرد دارد؛ چرا که این امر در سفارش کارتن لمینتی اهمیت بالایی دارد.

یکی از کاربرد های اصلی کارتن لمینتی در صنایع غذایی است. استفاده از این نوع کارتن در بسته بندی مواد غذایی چون خرما ، انواع غلات ، کیک و بیسکوییت ، میوه و ... اهمیت این نوع کارتن را نشان می دهد. در واقع ویژگی های بهداشتی این نوع کارتن ، باعث می شود برای استفاده در این صنعت کاملا مناسب باشد.

از صنایع دیگری که از این نوع کارتن بهره می گیرد ، صنعت لوازم برقی است. معمولا محصولات برقی در بسته بندی های شیک و زیبایی قرار می گیرند تا جذابیت بیشتری برای مشتریان ایجاد کنند.

در مواردی که اشاره شد، زیبایی بسته بندی اهمیت بالایی دارد. بنابراین تولید کنندگان در بسته بندی این نوع کالاها بیشتر از کارتن لمینتی استفاده می کنند تا بتوانند با قرار دادن محصول خود در بسته بندی های جذاب ، چشم مشتریان را به سمت محصول خود جذب کنند.

قیمت کارتن لمینتی

همانطور که اشاره شد، نکته مهمی که در سفارش کارتن لمینتی باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت آن است.

با توجه به اینکه مراحل مختلف و زمان بری در فرآیند تولید کارتن لمینتی وجود دارد تا چاپ و لمینت به شیوه ای درست روی کارتن انجام شود، قیمت این نوع کارتن نسبت به سایر انواع کارتن بالاتر است.

البته لازم به ذکر است که باید وزن ، ابعاد و نوع فلوت به کار رفته را نیز در سفارش کارتن لمینتی در نظر بگیرید. چرا که این عوامل نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت کارتن نهایی خواهد داشت.

اما با وجود قیمت بالاتر این نوع کارتن ، مزایای متعدد از جمله زیبایی بیشتر این نوع کارتن باعث می شود همچنان در بسیاری از صنایع انتخاب اول برای بسته بندی کالا باشد.

سفارش کارتن لمینتی چه مراحلی دارد؟

سفارش کارتن لمینتی ،‌ با وجود پیچیدگی فرآیند تولید آن کار ساده ای است. کارشناسان کارتن لاین همواره آماده اند تا شما در این راستا همراهی کنند. کافی است با کارشناسان ما در کارتن لاین تماس بگیرید. مراحل بعدی کار با بهترین کیفیت توسط تیم کارتن لاین انجام خواهد شد.