معرفی فرآیند تولید جعبه مقوایی

در این مقاله بررسی می کنیم در چه زمینه هایی می توان از این جعبه ها استفاده کرد. اگر به فرآیند تولید جعبه های مقوایی علاقه مندید ، توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

برای تولید جعبه ابتدا باید مقوای آن ساخته شود. مقوا ماده ای سفت ، محکم و با وزن سبک است که از یک یا چند لایه ضخیم کاغذ بازیافتی و دست دوم تهیه می شود. همچنین ممکن است در ساخت مقوای بازیافتی از محصولات جانبی صنایع مختلف مانند خاک اره و تراشه های چوب یا حتی پارچه نیز استفاده شود.

مقوا به طور کلی در برابر پاره شدن ، شکافتن و فشار ، مقاومت مناسبی از خودش نشان می دهد و همین ویژگی ها است که به آن جذابیت زیادی داده است.

برای تولید مقوا همان طور که اشاره کردیم معمولاً از کاغذ های بدون استفاده و بازیافتی استفاده می شود. اما ممکن است برای تولید مقوای باکیفیت از کاغذ کرافت دست اول نیز استفاده شود که در این صورت قیمت جعبه مقوایی بالاتر خواهد رفت.

بعد از تهیه مقوا ، زمان آن است که ورق های آن ، برش داده شده و به هم چسبانده شوند تا فرآیند تولید جعبه مقوایی تکمیل شود. معمولاً از چسب یا روش های دوخت مانند منگنه برای درست کردن جعبه مقوایی استفاده می شود.

بعد از چسباندن  و  انجام چاپ جعبه مقوایی ، آن ها را به کارخانه های تولید مواد غذایی ، فروشگاه های آنلاین ، سازنده های اسباب بازی ، توزیع کننده های قطعات یدکی خودرو و هزاران مشاغل دیگر که به بسته بندی های مقوایی وابسته هستند ، ارسال می کنند.

مواد مورد نیاز برای ساخت مقوا

مواد مورد نیاز و به کار رفته در ساخت مقوا عبارتند از :

  • مواد اولیه مقوا

همان طور که گفتیم بیشتر مقوا هایی که در تولید جعبه مقوایی به کار می روند، از کاغذ بازیافت شده تهیه می شوند. برای این منظور از هر نوع کاغذ و کارتنی که دور ریخته می شود ، استفاده خواهد شد. مجلات ، جعبه های دور ریختنی ، روزنامه ها ، کارتن های آبمیوه و لبنیات از این جمله هستند.

این کاغذها و مقواها هنگامی که به فرآیند تولید وارد می شوند ، به وسیله ترکیبات شیمیایی ، خمیر شده و تحت فرایندهای پیچیده تری قرار خواهند گرفت.

در واقع بعد از تبدیل کاغذها به خمیر ، الیاف آن ها غربال شده و تمیز می شوند و آلودگی های آن ها از بین خواهد رفت. سپس آن ها را شستشو می دهند تا جوهرهای احتمالی موجود درون خمیر پاک شده و بعد از فشرده کردن ، آن را به شکل رول ها یا ورقه های مقوا در می آورند.

  • ترکیبات شیمیایی

هیدروژن پراکسید ، سیلیکات سدیم و هیدروکسید سدیم از ترکیبات شیمایی هستند که در فرآیند تولید مقوا مورد استفاده قرار می گیرند.

این ترکیبات برای خمیر کردن کاغذ و کارتن های دور ریختنی استفاده می شوند و با کمک آن ها ، الیاف کاغذ جدا شده و خمیر به رنگ سفید در می آید. میزان استفاده از هر ماده شیمیایی ، بستگی به فرآیند تولید کارخانه و همچنین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت جعبه دارد.

  • موم یا روغن

بعد از پایان کار ساخت مقوا ، از موم های ساخته شده از پارافین یا روغن های گیاهی استفاده می شود تا یک لایه براق و معمولاً ضد آب روی مقوا کشیده شود. به این ترتیب جعبه مقوایی ساخته شده ، در برابر آب یا چربی مقاومت خواهد داشت و با خیال راحت می توان آن را برای بسته بندی مواد غذایی مورداستفاده قرار داد.

در نهایت ممکن است نام محصول ، شرکت سازنده ، اطلاعات و تصاویر جذاب دیگری هم بر روی جعبه چاپ شود که همگی به سلیقه شرکت سفارش دهنده جعبه ، می تواند متغیر باشد.

چاپ بر روی جعبه های مقوایی

چاپ یکی از مهم ترین مرحله ها در تولید جعبه های مقواییست  و به عنوان مرحله آخر از اهمیت بالایی برخور است. چاپ جعبه مقوایی می تواند با انواع روش های چاپ مانند : چاپ افست ، چاپ لمینتی ، چاپ سیلک ، چاپ جوهر افشان و چاپ متالایز صورت بگیرد.
انتخاب رنگ و طرح چاپ شده بر روی جعبه های مقوایی باید با خلاقیت و حساسیت بالایی انجام شود ، زیرا تاثیر مستقیمی بر جذب مشتری و افزایش فروش محصول درون آن دارد.

کنترل کیفیت در تولید جعبه ها

همان طور که گفتیم ، در ساخت جعبه مقوایی از مقوا استفاده می شود و ماده اصلی مهم در ساخت مقوا ، کاغذهای بازیافتی و ترکیبات شیمایی است. بنابراین فرآیند کنترل کیفیت از زمان تولید خمیر کاغذ از مجلات و جعبه های دور ریختنی باید آغاز شود.

بعد از آن که کاغذ بازیافتی به شکل مقوا در آمد ، باید آزمون های مختلفی مانند مقاومت در برابر فشار ، رطوبت محیط و له شدگی روی آن انجام شود. استانداردهای دقیقی در سطح جهانی وجود دارند که با کمک آن ها سطح کیفی جعبه های مقوایی اندازه گیری شده و مشخص می شود.

جعبه های مقوایی چقدر ایمن هستند؟

معمولاً این گونه جعبه های مقوایی را برای بسته بندی اقلامی مورد استفاده قرار می دهند که باید در حین جابجایی مورد محافظت قرار بگیرند ، اما خب نیازی هم به بسته بندی های محکم ندارند.

مثلاً گاهی لازم است برخی از محصولات بهداشتی ، خوراکی ، اسباب بازی و … در جعبه های مخصوص بسته بندی قرار داده شده و در تعداد مثلاً 50 عددی جابجا شوند. در این حالت آن ها را در جعبه های مقوایی ، با ضخامت بیشتر قرار می دهند و بعد از بسته بندی ، به فروشگاه ها یا مراکز خرید حمل می کنند.

در چنین حالتی به دلیل این که محصولات به تنهایی در بسته بندی های مخصوص قرار دارند ، نیازی نیست که جعبه مادر یا همان جعبه بیرونی چندان هم محکم باشد.

نمونه دیگر ،بیته بندی لوازم یدکی  است. لوازم یدکی قطعات حساسی هستند که باید از آن ها در برابر هرگونه فشار و ضربه محافظت کرد. این محصولات در جعبه های مقوایی قرار می گیرند که از نوع ویترینی هستند. یعنی نام محصول ، مشخصات ، برند و تصاویر دیگر روی جعبه درج شده است و در فروشگاه های لوازم یدکی ، این محصولات را به همین ترتیب روی قفسه های خود قرار می دهند.

اما این محصولات در زمان خروج از کارخانه در بسته بندی های عمده ، مثلاً 20 تایی در یک جعبه مقوایی قرار می گیرند تا هم ساده تر حمل شوند و هم از آسیب های احتمالی در زمان جابجایی جلوگیری شود. معمولاً بهتر است از جعبه مقوایی ضد آب برای حمل لوازم یدکی استفاده شود.

تولید جعبه مقوایی در آینده

بازیافت مناسب و همچنین سازگاری با محیط زیست از فاکتور هایی است که در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و باید در فرآیند تولید جعبه مقوایی مدنظر قرار بگیرد.

امروزه از جوهر های ساخته شده از روغن سویا برای چاپ جعبه مقوایی و موم های زیست تخریب پذیر استفاده می شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند. به طور کلی در سال های آینده ، جعبه های مقوایی هم با محیط زیست سازگارترند و هم پیش بینی می شود مقاومت بالا و وزن کمتری داشته باشند.


منبع: شرکت نخ دندان مینا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد