بررسی سلامت دهان و دندان کودک خردسال

اهمیت سلامت دهان و دندان کودکان

رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان امری بدیهی در سالم نگه داشتن دندان‌ها به شمار می‌آید. این موضوع ارتباط مستقیمی با بالا رفتن اعتماد به نفس، حتی در سنین کودکی، کمک به دستگاه گوارش با جویدن و له کردن و در نتیجه هضم راحت تر غذا ها و جلوگیری از مشکلات عفونتی که ممکن است مشکلات جبران ناپذیری پدید آورد، دارد.

دندان های شیری

اهمیت دندان‌های شیری

متاسفانه باور غلطی در میان مردم وجود دارد که احساس می‌کنند دندان های شیری بی اهمیت هستند. در نتیجه در حفظ و نگهداری از آن‌ها سهل انگاری می‌کنند. در صورتی که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی دارند. در ادامه برخی از موارد اهمیت دندان های شیری را مرور می‌کنیم:

• آماده سازی محل رویش دندان های دائمی

اگر از این دندان‌ها مراقبت کنیم تا در زمان مناسب بیافتند، کمک می‌کند قوس فکی درست برای رویش دندان‌های دائمی ایجاد شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در رویش دندان‌های دائمی و نامنظم شدن آن‌ها پدید آید.

• سخن‌گویی راحت و درست

دندان شیری سالم موجب می‌شود که کودکان بتوانند به سادگی کلمات را تلفظ کنند.

• تغذیه مناسب

اگر دندان‌های شیری یک کودک خراب باشد، او علاوه بر اینکه نمی‌تواند غذاها را به خوبی بجود، از خوردن بعضی مواد غذایی محروم می‌شود و این تاثیر منفی بر رشد کودک می‌گذارد.

زمان تشکیل دندان شیری

زمان درآمدن نخستین دندان‌ها در کودکان متفاوت و متاثر از ویژگی هایی ژنتیکی خاص هر فرد است. در واقع شکل گیری دندان ها از دوران بارداری و در رحم مادر شروع می‌شود. به همین دلیل است که گاهی نوزادان با یک یا دو دندان متولد می‌شوند.

بیشتر کودکان در سن 3 تا 13 ماهگی اولین دندان‌های خود را در می‌آوردند. معمولاً اولین دندان کودکان، یکی از دندان‌های میانی فک پایین است.

پیشگیری و مراقبت از دندان کودکان

برای جلوگیری از بروز خطر در سلامت دهان و دندان کودک راه های ساده و کم هزینه‌ای وجود دارد. با آمورش صحیح رعایت کردن این راهکارها می‌توانید از بروز مشکلات دهان و دندان در کودکان پیشگیری کنید. این روش های ساده را در ادامه بررسی می‌کنیم:

مسواک زدن

قدیمی‌ترین روش محافظت از دندان‌ها مسواک زدن به صورت همیشگی و اصولی است. می‌توانید با توجه به برخی نکات در مسواک زدن، این کار را برای کودکتان ساده تر و آن‌ها را به این کار علاقمند کنید:

نوع مسواک؛ با توجه به حساسیت و اندازه لثه و دندان کودک باید مسواکی انتخاب کنید که دارای مژه‌هایی کوتاه و نرم باشد.

دسته‌های پهن؛ دسته مسواک بهتر است به گونه‌ای باشد که کودک در زمان استفاده از آن، کاملا به مسواک مسلط باشد.


جذابیت مسواک؛ برای این که کودک بیشتر به مسواک زدن علاقمند شود، بهتر است از مسواک های عروسکی با رنگ های شاد استفاده کنید.


استفاده از مسواک‌های انگشتی؛ استفاده از این مسواک ها بسیار راحت است و در عین حال آسیبی به دندان کودک نمی‌رساند.


خمیردندان مناسب؛ طمع و بوی خمیر دندان نباید تند و نا مناسب باشد. همچنین به دلیل حساسیت لثه و دندان های کودک، خمیر دندان نباید خیلی قوی باشد.

کودکان زمانی باید از خمیر دندان استفاده کنند که مطمئن باشید توانایی خارج کردن آب دهان خود را دارد.

آموزش مسواک زدن؛ برای آموزش مسواک زدن می‌توانیم از روش‌های گوناگونی استفاده کنیم. می‌توانید فیلم های آموزشی محتلفی که برای کودکان جذاب است و در آن مسواک زدن را آموزش می‌دهد به آن‌ها نشان دهید.
همچنین از طریق داستان و شعرها هم می‌توانید کودکان را علاقمند به مسواک زدن کنید، به عنوان نمونه در داستان‌ها و شعرهایی که برای کودکان خود تعریف می‌کنید، می‌توانید بخشی را به مسواک زدن شخصیت‌های مورد علاقه آن‌ها اختصاص دهید.


استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه به دلیل اینکه تمامی دهان را استریل و پاکیزه می‌کند، اهمیت بالایی در حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان کودکان دارد. خصوصا به این دلیل که کودکان توانایی ندارند به صورت کامل دهان خود را مسواک کنند. بهتر است در استفاده از دهان شویه به این نکات توجه کنید:

به دلیل حساسیت لثه های کودک، بهتر است از دهان شویه های ملایم استفاده کنید.

استفاده زیاد از دهان شویه باعث تغییر رنگ، لک شدن و یا پوسیدگی دندان ها می‌شود.

بهتر است دهان‌شویه پس از مسواک زدن استفاده شود.

دهان شویه نیز باید مانند خمیر دندان هنگامی استفاده شود که از توانایی کودک در خارج کردن آب دهان خودش مطمئن شوید.

کودک باید دهان‌شویه را 30 ثانیه در دهان خود قرقره کند و تا 30 دقیقه پس از آن چیزی نخورد.


کشیدن نخ دندان

مهم‌ترین و تاثیر گذارترین روش مراقبت از دندان ها استفاده از نخ دندان است. متاسفانه بیشتر افراد کمتر به استفاده از نخ دندان توجه دارند. کشیدن نخ دندان باید از دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود.

بهتر است از نخ دندان هایی با اسانس و طعم های میوه‌ای و ملایم استفاده کنید.

نخ دندان دسته دار یکی از گرینه های مناسب است. با توجه به اینکه کودک توانایی استفاده درست از نخ دندان های ساده را ندارد، نخ دندان دسته دار بهترین گزینه است. زیرا علاوه بر استفاده راحت کودک از آن، والدین هم می‌توانند به راحتی از آن‌ها برای تمیز کردن و حفظ سلامت دهان و دندان کودک خود استفاده کنند.


برنامه غذایی مناسب

تاثیر مستقیم خوراکی‌ها بر سلامت دهان و دندان امری واضح است. بعضی از خوراکی ها تاثیر مثبت و برخی تأثیرات مضر و نا مناسبی بر دندان ها می‌گذارند؛ برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان در ادامه به بررسی بعضی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

خوراکی های مفید برای دندان

سبزیجات منبع غنی ویتامین ها هستند.

کلم بروکلی یکی از سبزیجات مفید است. آهن موجود در آن موجب به وجود آمدن یک لایه محافظ بر روی مینای دندان می‌شود.

کرفس با فیبر بالا و خاصیت میکروب کشی و اسفناج که موجب تولید بزاق و راحت کردن عمل جویدن می‌شود از دیگر سبزیجات مفید هستند.

میوه‌ها هم اهمیت فراوانی در سلامت دهان و دندان کودک دارند.

مثلا پرتقال که حاوی ویتامین C است، موجب نیرومند شدن لثه می‌شود. گلابی اسید موجود در بزاق دهان را خنثی می‌کند.

آناناس حاوی برملائین است که خاصیت ضد التهابی دارد و توت فرنگی دارای مالیک اسید است که به سفیدی دندان کمک می‌کند.

مصرف مواد حاوی کلسیم از جمله شیر، ماست، پنیر و کشک هم اهمیت زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان کودک دارد.


پروتئین‌ها: انواع گوشت‌های مرغ و ماهی و دام‌ها نیز در رشد کودک اهمیت ویژه دارد.

لازم به ذکر است در دو ساله نخست زندگی، بهترین خوراکی برای تقویت و رشد مناسب دندان های کودک شیر مادر است.

خوراکی‌های مضر برای دندان

انواع شیرینی‌ها و شکلات ها از موادی هستند که می‌توانند برای دندان ها مضر باشند. از آنجایی که کودکان شیرینی و آبنبات را به مقداری زیادی مصرف می‌کنند، این مواد روی دندان های آن‌ها می‌چسبد و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بنابراین باید مصرف آن کنترل شود.


نوشیدنی‌های گازدار نیز در سلامت دهان و دندان کودک خردسال مضر است. نوشیدنی‌های گازدار باعث تولید اسید بیشتر می‌شود که می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود. از دیگر مضرات این نوشیدنی‌ها خشک شدن بزاق دهان است.

غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم هم به دندان‌ها آسیب می‌زنند. این عادت در خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در بلند مدت، باعث به خطر افتادن سلامت دندان می‌شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک

هرقدر هم که در رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری های لازم برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک خود دقیق باشیم، باز هم لازم است برای بررسی دوره‌ای به دندانپزشک متخصص دندان کودکان مراجعه شود. چند نکته مهم در این‌باره؛

آشنا کردن کودک با محیط دندان‌پزشکی

خوب است که پیش از بردن کودک به دندانپزشکی او را با محیط و کارهای دندانپزشک آشنا کنید.

دندان‌پزشک یا یک دوست خوب

بهتر است رابطه پزشک با کودک یک رابطه دوستانه باشد. در این راستا پزشک باید سعی کند رابطه‌ای صمیمی با کودک برقرار کند.


محیط مناسب کودکان

دکوراسیون و فضای دندانپزشکی کودکان بهتر است متناسب با روحیات و علایق کودکان باشد.



منبع : شرکت نخ دندان مینا

ویژگی های مهم کارتن یخچال

تولید کارتن یخچال به صورت های مختلفی صورت می گیرد که هر کدام از آنها دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. اما مهم تر از این موارد اطلاعاتی است که بر روی این کارتن باید قید گردد. این اطلاعات به مشتری در انتخاب محصول بهتر کمک می کند. البته که بر روی بسته بندی تمام وسایل و لوازم مصرفی نیاز است که برخی از اطلاعات مهم نظیر تاریخ تولید، انقضا یا نحوه استفاده و مواردی از این قبیل قید شود. اما این مساله برای یخچال مقداری تفاوت دارد. چرا که نیاز است برخی اطلاعات دیگر از قبیل مصرف انرژی یا مشخصات فنی نیز بر روی آن درج شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن اشاره به ویژگی های مهم کارتن یخچال، به اطلاعات مهمی که بر روی این کارتن باید قید شود نیز اشاره کنیم. با کسب اطلاع در این خصوص قطعا هم مشتریان می توانند خرید بهتری داشته باشند و هم اینکه تولیدکنندگان نیز می توانند در تولید کارتن یخچال و بسته بندی دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جنس کارتن بسته بندی یخچال

بسیاری از وسایل خانگی و مصرفی به گونه ای هستند که نیازمند کارتن مخصوص به خود برای بسته بندی هستند. یخچال از جمله این وسایل خانگی است. جنس کارتن یخچال نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که یخچال وسیله ای در ابعاد، اندازه و وزن بزرگ بوده و نمی توان از هر نوع کارتنی برای بسته بندی آن استفاده کرد.

جنس کارتن یخچال معمولا از کارتن کاغذ کرافت است. این نوع از کاغذ کارتن معمولا دوام و پایداری بسیار زیادی داشته و به خوبی می توان از آن برای بسته بندی و جابجایی اجسام بزرگ استفاده کرد. این نوع کارتن به سادگی پاره نمی شود و به راجتی کارتن های معمولی نیز فرسوده نخواهد شد. از این کارتن علاوه بر بسته بندی یخچال در موارد دیگر نظیر بسته بندی ماشین لباس شویی، گاز یا تلویزیون و سایر لوازم خانگی نیز استفاده می کنند.

کاغذ کارتن کرافت معمولا در چندین مدل مختلف تولید می شود که قیمت و کیفیت آنها با یکدیگر ممکن است تفاوت داشته باشد. از جمله آنها می توان به کارتن سه لایه یا کارتن پنج لایه اشاره کرد. این نوع کارتن بسته بندی یخچال به خوبی می تواند در برابر ضربات وارده به بسته بندی مقاومت کند. از همه مهم تر اینکه آب و رطوبت به راحتی به داخل آن نفوذ نمی کند. چرا که دارای ضخامت کافی است. هر چند که در اینجا بحث کیفیت کارتن مورد نظر نیز بسیار مهم خواهد بود.

توصیه ما این است که جنس کارتن یخچال از مرغوبیت کافی برخوردار باشد. چرا که بسته بندی نقشی اساسی در محافظت از این لوازم دارد. مسئله دیگر در خصوص کارتن یخچال، امکان چاپ اطلاعات بر روی آن است. ممکن است بر روی برخی کارتن های بی کیفیت نتوان به خوبی این اطلاعات را چاپ کرد. معمولا از چاپ افست برای درج اطلاعات بر روی کارتن یخچال استفاده می کنند.

در هر صورت جنس کارتن یخچال باید به گونه ای باشد که هم در جابجایی ها فرسوده و خراب نشود و هم اینکه بتوان برای مدت ها از آن استفاده کرد. چرا که معمولا افراد بعد از مدتی به علت جابجایی و اسباب کشی به کارتن یخچال نیاز خواهند داشت. هر اندازه که تعداد لایه های این کارتن بیشتر باشد، طبیعی است که میزان دوام و ماندگاری آن نیز بالاتر خواهد بود. از طرفی، کارتن بسته بندی یخچال باید کاملا متناسب با سایز و اندازه یخچال باشد. در غیر اینصورت برخی از قطعات یا گوشه های یخچال باعث خرابی کارتن شوند.

نکته دیگر در این خصوص نحوه بسته بندی یخچال است. معمولا نحوه بستن کارتن نیز نقش زیادی در ماندگاری بسته بندی یخچال یا هر وسیله دیگر دارد. در کارتن یخچال غالبا از منگنه برای بستن کارتن استفاده می کنند که اتفاقا یک روش مناسب برای انجام این کار است. با این حال، بهتر است علاوه بر منگنه از تسمه های مخصوص نیز استفاده کنند که اتفاقا این کار دوام بسته بندی را نیز بالا می برد. علاوه بر این موارد ممکن است از چسب نیز جهت بسته بندی یخچال استفاده کنند.

در برخی از نقاط یخچال که فشار به آن بیشتر وارد می شود نیاز است که به صورت بهتری عمل کرده و با استفاده از روش های مختلف آن را بست. چرا که امکان دارد فشار یخچال موجب پاره شدن آن بخش شود. ما به نکات مهم در تولید کارتن یخچال و جنس این نوع کارتن اشاره کردیم. با این حال، قطعا در انجام این کار باید نظر متخصصان را نیز در نظر گرفت.

علائم روی کارتن یخچال

بر روی کارتن بسته بندی یخچال باید برخی از اطلاعات درج شود. برخی از این اطلاعات واجب و برخی دیگر ممکن است بنا به سلایق مختلف درج شود. اما معمولا یک عرف مشخص در این خصوص وجود دارد که ما به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • برچسب انرژی یخچال

برچسب انرژی یخچال مهم ترین و البته اصلی ترین اطلاعاتی است که باید بر روی کارتن یخچال درج شود. این برچسب نشان دهنده میزان مصرف انرژی یخچال بوده و معمولا بر روی بسته بندی بسیاری از لوازم برقی دیگر نیز درج می گردد. احتمالا شما هم در تبلیغات تلویزیونی یا در رویدادهای مختلف در خصوص برچسب مصرف انرژی لوازم برقی نکات مختلفی را شنیده اید

برچسب مصرف انرژی یک طیف را دربرمی گیرد که هر کدام از حروف انگلیسی نشان دهنده یک نوع از مصرف برق است. هر اندازه که حروف انگلیسی به سمت حرف A برود، میزان مصرف انرژی مناسب خواهد بود. از طرف دیگر هر اندازه که حرف انگلیسی به سمت حرف G برود، میزان مصرف برق یحچال بالا خواهد بود. بنابراین معمولا مشتریان به این موضوع کاملا دقت خواهند کرد. خصوصا آنکه در سالیان اخیر بر روی این بحث تبلیغات و اطلاع رسانی کافی صورت گرفته است.

  • نام و لوگو شرکت

در تولید کارتن یخچال معمولا علاوه بر نشانه ها و علائم ، نام، آرم، لوگو و حتی آدرس شرکت سازنده را نیز درج می کنند. با این حال، برخی از تولیدکنندگان اطلاعات کمتر و برخی دیگر اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه می دهند. با این حال، نام و لوگو شرکت حداقل مواردی هستند که حتما باید بر روی کارتن بسته بندی یخچال درج گردند.

  • راه های ارتباطی

شماره تماس یا راه ارتباطی با بخش پشتیبانی یکی دیگر از اطلاعاتی است که باید بر روی کارتن یخچال درج گردد. این کار باعث می شود تا مشتریان اطمینان خاطر بیشتری پیدا کرده و بتوانند در صورت نیاز به راحتی با بخش پشتیبانی شرکت سازنده یا فروشنده تماس برقرار کنند.

  • علامت استاندارد

علامت استاندار ایران یکی دیگر از نکات و اطلاعات مهمی است که باید بر روی کارتن قید شود. این علامت تقریبا برای تولید تمام کالاها از جمله یخچال ضروری است.


منبع : شرکت کارتن لاین

معرفی روش ساخت و نحوه اجرای نمای سرامیکی

انواع مختلفی از نمای سرامیکی در بازار وجود دارند که مالکان یا طراحان با توجه به سلیقه خود و همچنین ویژگی های ساختمان مورد نظر یکی را انتخاب خواهند کرد. قیمت ، کیفیت ، ظاهر و نحوه اجرای نمای سرامیک در هر کدام از این مدل ها متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است از قبل در خصوص این موارد اطلاعات کامل و جامعی در اختیار داشته باشید تا دست به بهترین انتخاب بزنید.

در این مقاله قصد داریم تا ضمن اشاره به انواع سرامیک نما به نحوه اجرای نمای سرامیکی نیز اشاره کنیم. بهتر است تا پایان با ما همراه باشید. ابتدا بد نیست بدانیم که اساسا نمای سرامیکی چیست و چگونه ساخته می شود.

روش ساخت سرامیک نما چگونه است؟

سرامیک یک کلمه یونانی است که از روش ساخت سفال های قدیمی گرفته شده است. سفال های قدیمی و حتی حال حاضر را با استفاده از حرارت دادن می سازند. بعدها با پیدایش فلزات مختلف کم کم استفاده ازسفال ها از رونق افتاد. اما در ادامه سرامیک ها با استفاده از روش ساخت سفال ایجاد شدند که در صنعت ساختمان سازی منجر به ایجاد یک انقلاب شدند.

هسته اصلی تشکیل دهنده سرامیک نما را مواد غیرفلزی تشکیل داده است. بخش قابل توجهی از این مواد شامل خاک رس و بخش دیگری نیز شامل انواع سنگ ها یا مواد شیمیایی و جامد دیگر است. سرامیک ها در طول روند تکامل خود نمونه های مختلفی را پشت سر گذاشته اند. اما به طور کلی می توان آنها را به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی کرد.

مدل های سنتی همان کاشی های قدیمی ، انواع چینی و موارد دیگر بودند که در ادامه با قالب مدرن تر ظاهر شدند. از یک منظر دیگر می توان انواع سرامیک را به دو دسته سرامیک اکسیدی و غیراکسیدی تقسیم بندی کرد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. اما نمای سرامیک به چه روشی ساخته می شود؟

اشاره شد که هسته اصلی و تشکیل دهنده نمای سرامیک را خاک رس یا سایر خاک ها تشکیل می دهد. این خاک با ماسه یا فلدسپات مخلوط شده و سپس در دمای بالا پخته می شوند تا در نهایت سرامیک به دست آید. البته برای مخلطو کردن این مواد یک سری مراحل از قبیل الک کردن، آسیاب کردن و مراحل دیگر انجام می گیرد. بعد از آن از ترکیب این مواد با آب ، خمیر سرامیک به دست می آید. سپس خمیر سرامیک را قرار دادن در قالب های مختلف اصطلاحا می پزند. البته برای ساخت سرامیک برخی اقدامات دیگر نظیر شکل دادن و لعاب دادن نیز صورت می گیرد تا در نهایت قالب فعلی سرامیک ساخته و روانه بازار شود.

روش ساخت انواع نمای سرامیک معمولا یکی بوده و جرء در برخی موارد چندان تفاوت مهی با یکدیگر ندارند. با این حال ، قطعا کیفیت ، قیمت و کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت بوده که در ادامه به آن اشاره می کنیم.


انواع سرامیک برای نمای ساختمان

بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری به دنبال خرید بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان خود هستند. بهتر است ابتدا با انواع مختلف سرامیک آشنا شده و سپس دست به انتخاب زد.

سرامیک نما طرح چوب

این نوع سرامیک همانگونه که از نام آن پیداست به شکل نمای چوب است. به نحوی که در برخی موارد تشخیص آن از چوب واقعی به سختی امکان پذیر است. برخی از این نما به عنوان بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان یاد می کنند. با این حال ، نمونه های جذاب تر نیز قطعا وجود دارند. یکی از مزایای سرامیک طرح چوب را می توان اجرای نمای سرامیکی در این مدل دانست که چندان پیچیدگی خاصی نخواهد داشت.

سرامیک نما طرح سنگ

این نوع از سرامیک جدیدتر و البته جذاب تر از مدل طرح چوب بوده و در چند سال اخیر طرفداران زیادی را در بازار پیدا کرده است. با این حال ، قیمت و نحوه اجرای نمای سرامیکی در این مدل پیچیدگی های خاص خود را به همراه دارد. این نما علاوه بر ساختمان های مسکونی برای ساختمان های اداری و تجاری نیز کاربرد زیادی دارد.

سرامیک نما طرح آجر

احتمالا بارها نمای آجری ساختمان ها را از دور مشاهده کرده اید. اما هنگامی که از نزدیک آنها را می بینید متوجه می شوید که این نما نه آجر بلکه سرامیک است. این نما نیز یکی از بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان بوده که مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، یکی از معایب این نما عدم تنوع رنگی آن است. با این حال ، قیمت این نوع از سرامیک نما معمولا از نمای طرح سنگ کمتر خواهد بود.

سرامیک نما طرح پرسلان

این سرامیک نما جزء جدیدترین انواع سرامیک محسوب می شوند که قابلیت ها و مزایای بیشتری نسبت به سایر انواع سرامیک دارد. از مزایای این سرامیک می توان به مقاومت و پایداری بیشتر آن نسبت به سایر مدل های دیگر اشاره کرد. چرا که در فرایند ساخت این سرامیک معمولا مواد اولیه را تحت فشار دستگاه های مختلف و گرمای بالا قرار می دهند. به همین دلیل ماندگاری آن بسیار بالا خواهد بود. البته طبیعی است که قیمت آن نیز متفاوت از سایر نمونه های دیگر باشد.

انواع مختلف دیگری از سرامیک نما وجود دارد که از جمله آنها می توان به طرح مستطیلی و طرح شش ضلعی اشاره کرد. اگر به دنبال بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان هستید، بهتر است قیمت ، نوع ساختمان ، رنگ و طرح آن را در نظر بگیرید. البته توصیه ما این است که حتما با یک کارشناس این حوزه مشورت کنید.

نحوه اجرای نمای سرامیکی چگونه است؟

اجرای نمای سرامیکی معمولا تا حدودی به نوع سرامیک نما و برخی موارد دیگر بستگی دارد. با این حال ، معمولا دو روش مشخص برای این کار وجود دارد. یک روش که سنتی تر بوده همان روش ملات دار است. در این روش با استفاده از سیمان و ماسه ملات مخصوص را آماده کرده و از آن برای چسباندن سرامیک بر روی سطح دیوار استفاده می کنند. البته نیاز است که از قبل بر روی سطح دیوار بر اقدامات زیرسازی انجام شده باشد.

این روش قدیمی تر بوده و معمولا دردسر بیشتری نیز به همراه دارد. چرا که هم نخاله های حاصل از این کار زیاد خواهد بود و هم اینکه امکان شکسته شدن سرامیک ها در حین اجرای نمای سرامیکی وجود دارد. اگرچه هنوز هم بسیاری از مردم تمایل دارند تا با این روش اقدام به تجهیز نمای ساختمان کنند. اما روش دیگری نیز در این خصوص وجود داشته که جدیدتر و بهتر است. این روش همان روش خشک است.

در روش خشک برای اجرای نمای سرامیکی نیازی به ملات وجود نداشته و به جای آن از قلاب و پیچ استفاده می کنند. در روش خشک امکان شکسته شدن سرامیک ها به حداقل خواهد رسید. چرا که فاصله آنها از یکدیگر بیشتر بوده و در صورتی که منبسط شدن نیز باز هم با یکدیگر برخورد نخواهند کرد. در این روش ابتدا گیره هایی را بر روی دیوار ساختمان نصب می کنند. این گیره ها وظیفه دارند تا با استفاده از آنها سرامیک ها بر روی دیوار نصب گردند.



منبع : شرکت تهران دیزاین سنتر

آشنایی با نحوه اجرا ی نمای سیمان شسته

در صنعت ساختمان انواع مختلفی از نما وجود دارد که یکی از آنها نمای شسته است. از جمله نماهای دیگر می توان به نمای طرح آجر ، نمای طرح سنگ و سایر نماهای سرامیکی دیگر اشاره کرد. اما تجربه نشان داده که مزایای نمای شسته معمولا بیشتر از مابقی موارد است. سیمان هسته اصلی و تشکیل دهنده این نما را تشکیل می دهد. به همین علت از آن معمولا تحت عنوان نمای سیمان شسته نیز یاد می کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این نما و مزایا ، کاربرد ، نحوه اجرا و موارد دیگر از آن آشنا شوید. دقت کنید که اجرای هر نمایی برای ساختمان مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. از این رو این فاکتورهای مدنظر شماست که در نهایت تعیین می کند از کدام نمای ساختمان باید استفاده کنید. پس تا پایان با ما در این مقاله همراه باشید.


اصلا نمای شسته چیست؟

ابتدا بد نیست بدانیم که اساسا منظور از نمای شسته چیست و لغت شسته در اینجا به چه معنا است. این نما یک نمای کاملا یکنواخت است. به نحوی که با مشاهده آن در نگاه اول یک ساختار و ظاهر کاملا یکسان و یکنواخت را مشاهده می کنید. نمای مذکور جزء نماهای به اصطلاح اندود محسوب می شود که استخوان خردکرده های صنعت ساختمان کاملا با آن آشنایی دارند.

برای ساخت نمای سیمان شسته از سیمان سفید ، پودر سنگ به همراه سنگ دانه های مختلف استفاده می کنند. به نحوی که از ترکیب آنها این نما ایجاد می شود. ترکیب رنگی این نوع نما نیز معمولا بسیار بالا بوده و در رنگ های خاکستری ، سفید ، سیاه ، قرمز و سایر رنگ های دیگر در بازار یافت می شود. رنگ نما بیشتر بستگی به نوع سنگی است که برای ساخت آن به کار می رود. البته در برخی مواقع می توان ترکیبی از رنگ های مختلف را برای آن به کار برد که اتفاقا جذاب تر نیز خواهد بود.

این نما به علت استفاده از سنگ های ریز معدنی معمولا مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به سایر نماهای دیگر در برابر فشارهای خارجی از قبیل تغییرات آب وهوایی دارد. از این رو حتی در صورت بالاتر بودن قیمت آن بهتر است که از این نما استفاده شود. اما در خصوص نام این نما نیز باید گفت که در اجرای آن و در مراحل پایانی اقدام به شستن نما با استفاده از آب می کنند. به همین دلیل به نمای شسته معروف است. از طرفی چون سیمان و سیمان سفید هسته اصلی این نما را تشکیل می دهد، به همین دلیل به آن نمای سیمان شسته نیز گفته می شود.

 

با مزایا و معایب نمای سیمان شسته بیشتر آشنا شویم؟

اشاره کردیم که به کار بردن هر نمایی مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد که نمای مذکور نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ما در ادامه ابتدا به مزایا و در ادامه به معایب آن اشاره خواهیم کرد.


مزایای نمای سیمان شسته

از مهم ترین مزایای نمای سیمان شسته می توان به دوام و ماندگاری بالای آن اشاره کرد. مقاومت این نما در برابر ضربات وارده معمولا بالاتر از نماهای دیگر است. علت این امر را باید در مواد تشکیل دهنده نمای شسته جستجو کرد که مهم ترین آنها سنگ دانه ها و سیمان هستند که هر دو آنها مقاومت بسیار بالایی دارند. نمای شسته برخلاف نماهای به علت مقاومت و پایداری بالا ، معمولا خطر سقوط برای آن بسیار کمتر از نماهای سرامیکی خواهد بود.

از جمله مزایای دیگر نما شسته باید به جذابیت ظاهری آن اشاره کرد. ترکیب و تنوع رنگ ها باعث شده تا جذابیت نمای شسته نسبت به سایر نماها بیشتر باشد. ظاهر طبیعی آن مهم ترین نقطه قوت این نما محسوب می شود. به گونه ای که در نگاه اول کاملا چنین چیزی را می توان احساس کرد.

سازگاری با تغییرات آب وهوایی یکی دیگر از نکات مثبت نمای مذکور بوده که اتفاقا ماندگاری آن را نیز بسیار بالا برده است. ساختار نمای شسته به نحوی است که با سرد یا گرم شدن هوا آسیب خاصی نمی بیند. این در حالی است که در نماهای سرامیکی معمولا این مشکل وجود دارد. چرا که فاصله سرامیک ها بسیار به هم نزدیک بوده و انبساط یا انقباض آنها باعث می شود تا به هم فشار آورده و در نهایت شکسته و سقوط کنند. از طرف دیگر نمای مذکور در جذب گرما نیز نقش مهمی دارد.

اجرای مناسب و آسان یکی دیگر از مزایای نمای سیمان شسته بوده که انجام آن را بسیار مقرون به صرفه می کند. این در حالی است که در سایر نماها معمولا دردسر زیادی برای اجرای آنها وجود دارد. در بسیاری از نماها معمولا اجرای آنها همراه با به جای ماندن نخاله ها و ضایعات مختلف است. این دردسر در اجرای نمای شسته وجود ندارد.


معایب نمای سیمان شسته

علی رغم تمام مزایای مذکور اما این نما دارای معایبی نیز است. از جمله این معایب می توان به وزن بالای آن اشاره کرد. این وزن باعث می شود تا وزن کلی ساختمان بالا برود که یک نقطه ضعف محسوب می شود. از طرفی ، اگرچه نمای شسته نسبت به برخی از نماها انعطاف بیشتری در برابر تغییرات آب وهوایی دارد. اما این نما عایق خوبی در برابر گرما و سرما نیست. به همین دلیل امکان دارد که اتلاف انرژی زیادی داشته باشید.

یکی دیگر از معایب این نما می توان به جذب گرد و غبار به خود با مرور زمان اشاره کرد. این مساله در نهایت منجر به تغییر رنگ نما خواهد شد که ظاهر نه چندان خوشایندی را به آن می بخشد. از معایب دیگر نمای شسته که بیشتر به هنگام اجرای نما مشاهده می شود، عدم امکان اجرای آن در نماهای پایین تر از ۴ یا ۵ است. چرا که در دماهای پایین تر این مقدار امکان اجرای نما وجود ندارد.


اجرای نمای سیمان شسته چگونه است؟

نحوه اجرای نمای شسته بی شباهت به نحوه اجرای سایر نماهای دیگر نیست. در ابتدا لازم است که زیرکاری های لازم بر روی دیوار صورت گیرد. در اینجا لازم است که زیرکار حتما باید تراز باشد تا از مصرف زیاد مصالح خودداری شود. برای اجرای نمای شسته نیاز به نوار شیشه وجود دارد که می توان آن را از شیشه فروشی ها تهیه کرد.

بر روی سطح دیوار ملات زده می شود. سپس اندکی باید صبر کنیم تا ملات بر روی دیوار بچسبد. در ادامه اشکال مختلف نمای سیمان شسته بر روی دیوار و ملات اجرا می شود. انجام این کار تخصصی بوده و از عهده افراد فاقد تخصص و معمولی برنخواهد آمد. بنابراین بهتر است از تخصص افراد حرفه ای در این خصوص استفاده کنید. مهم ترین نکته در زمینه اجرای نمای شسته مربوط به زیرسازی مناسب آن است. هر اندازه که زیرسازی بهتری صورت گیرد، بهتر می توان این نما را اجرا کرد.


منبع : تهران دیزاین سنتر

موکت آنتی باکتریال چیست و په کاربردی دارد؟

موکت آنتی باکتریال چیست؟

موکت و فرش به عنوان اجزای جدایی ناپذیری از دکوراسیون داخلی منازل و محیط های کاری ، به ویژه در کشور ما ، نقش مهمی در ایجاد فضای مناسب برای زندگی و کار ایفا می کنند. موکت به خاطر هزینه کمتر و سهولت استفاده ، توجه بیشتری را در ساختمان های اداری ، مساجد ، مدارس و منازل به خود اختصاص داده است.

اما هوای محیط داخلی ساختمان ها ترکیب پیچیده ای از زیست آئروسل ها و ذرات غیرزیستی است. در این میان ، فلس های پوست انسان ها و حیوانات خانگی و همین طور باکتری ها ، روی موکت ریخته شده و باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها و حساسیت ها می شوند.

امروزه به خاطر این بیماری ها ، مانند آسم و حساسیت های رایج ، در محیط های پوشیده با موکت یا فرش ، سهم این صنعت در بازار دکوراسیون داخلی کاهش یافته است. اما استفاده از مواد آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال نانو ، باعث ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در سطح موکت می شود که در نتیجه از رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع و حساسیت جلوگیری می کند.

موکت آنتی باکتریال را در محیط های مختلفی می توان استفاده کرد، برای نمونه:

  • آشپزخانه
  • اتاق کودک
  • مطب پزشک
  • مهدکودک
  • مساجد و حسینیه ها
  • و سایر محیط هایی که در آن ها به سلامت افراد حاضر اهمیت داده می شود.

 

تولید موکت آنتی باکتریال با مواد نانو

تمیز نگه داشتن موکت کار چندان آسانی نیست. آلودگی کفش و لباس ، وجود حیوانات خانگی یا ریختن مواد مختلف روی موکت ، آن را به آلوده کرده و به محیط مناسبی برای رشد میکروب ها و باکتری ها تبدیل می کند. البته جارو و شست و شوی موکت می تواند مؤثر باشد، ولی انجام هرروز این کارها ، دشوار است.

وجود رطوبت می تواند باعث به وجود آمدن قارچ و کپک شود. این قارچ ها و کپک ها باعث ایجاد بوی نامطبوع و فساد موکت می شوند. اینجاست که فناوری نانو ، راه کار فوق العاده ای برای پاکیزگی موکت ها عرضه کرده است. این راه کار ، تولید موکت آنتی باکتریال است.

در روش های معمول برای ایجاد ویژگی آنتی باکتریال روی منسوجات ، مواد مؤثر به صورت پوشش روی آن ها قرار داده می شوند. چسبندگی این پوشش به منسوج ، دوام و پایداری آن را تضمین می کند، اما به خاطر محدودیت های این روش ، پایداری پوشش در برابر سایش پایین است؛ بنابراین نمی توان برای موکت از آن استفاده کرد.

خاصیت آنتی باکتریال با استفاده از نانوذرات اکسیدی در تولید موکت آنتی باکتریال مانع از ایجاد و رشد باکتری و قارچ می شود. اثر ضدباکتریایی ذرات مورداستفاده در این موکت ها ، به صورت چشم گیری در ابعاد نانومتری افزایش می یابد ، طوری که قادر به از بین بردن انواع مختلف باکتری هاست. بعضی تولیدکنندگان این موکت ها هم مواد نانو را در مرحله تولید نخ به پلیمر اضافه می کنند که باعث می شود اثری دائمی داشته باشد.

به عبارت دیگر، مواد آنتی باکتریال تولیدشده از نانو ، در مرحله ذوب ریسی به پلیمر افزوده شده و در بستر پلیمر قرار می گیرند. این روش تولید ، پایداری همیشگی اثر آنتی باکتریال را تضمین می کند.

با استفاده از این قابلیت در تولید موکت آنتی باکتریال از رشد باکتری های ایجادکننده بوی نامطبوع جلوگیری می شود و در نتیجه موکت همیشه پاکیزه خواهد ماند. با داشتن ویژگی آنتی باکتریال ، نیاز به شست وشوی موکت هم بسیار کاهش می یابد.


این موکت چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

انواع پوشش های کف معمولا محیط مناسبی برای رشد میکروب ها هستند. میکروب ها و باکتری ها ممکن است زیر کف پوش ها رشد کرده و بوی ناخوشایندی از خود متصاعد کنند. این مواد به مرور باعث از بین رفتن کف پوش شده و مهم تر آنکه ، باعث ایجاد ریسک بیماری ها و حساسیت های گوناگون می شوند.

اما می توان با اضافه کردن مواد نانوی آنتی باکتریال به موکت و انواع کف پوش ، از ایجاد بوی ناخوشایند ، لکه و تغییر رنگ جلوگیری کرد و بخش های دور از دسترس موکت ، مانند پایه الیاف و پشت موکت را پاکیزه نگه داشت. علاوه بر این ها ، مقاوم و باکیفیت بودن و اثر آنتی باکتریالی به دلیل استفاده از مواد مؤثر در ساختار پلیمر را به عنوان مهم ترین ویژگی های موکت آنتی باکتریال می دانند.


از دیگر ویژگی های موکت های آنتی باکتریال می توان به این موارد اشاره کرد:

  • این موکت ها ضدباکتری و میکروب هستند؛
  • در برابر شست وشو با مواد ضدعفونی کننده مقاوم هستند؛
  • ضد نفوذ آب و سایر آلاینده ها هستند؛
  • ضدحریق هستند؛
  • رنگ ها آن ها ثابت است؛
  • در برابر وزن سنگین مقاوم هستند؛
  • و در نهایت اینکه تمیزکردن آن ها آسان است.

البته اگر دقت کافی را در نگه داری از این موکت ها نکنیم، ممکن است زودتر از آنچه انتظار داریم از بین بروند. برای حفظ کیفیت و دوام این موکت ها ، بهتر است این نکته ها را رعایت کنید:

  • بهتر است موکت آنتی باکتریال را دور از حرارت و محیط مرطوب نگهداری کنید؛
  • روی این موکت ها مواد آلوده رنگی نریزید؛
  • موکت های آنتی باکتریال را دور از لوازم برنده نگهداری کنید؛
  • از تابش مستقیم آفتاب روی این موکت ها جلوگیری کنید؛
  • و در نهایت برای شست وشوی موکت از مایع مخصوص آن استفاده کنید.

به طور کلی با توجه به توسعه فناوری نانو در کشور ما و وجود پتانسیل های این فناوری در بهبود عملکرد محصولات مختلف ، باید در دکوراسیون داخلی هم توجه ویژه ای به محصولاتی با قابلیت آنتی باکتریالی و آنتی میکروبیالی داشت.

انواع کف پوش های منازل و محیط های کاری باید علاوه بر کیفیت ، نرمی و زیبایی ، از منظر حفظ پاکیزگی ، سلامت و دوام هم موردتوجه قرار بگیرند. ویژگی های منحصربه فرد در موکت آنتی باکتریال آن را به انتخاب ایدئالی برای کسانی تبدیل کرده که به دنبال بهترین گزینه برای کف پوشی با قیمت مقرون به صرفه هستند.

 

جمع بندی

انواع کف پوش ها ، از جمله موکت ها ، ممکن است خاک و رطوبت را در الیاف خود جذب کرده و در صورت تمیز نکردن و یا خشک نکردن به موقع ، کلونی میکروبی در خود ایجاد کنند. چنین محیط هایی باعث تکثیر باکتری ها و قارچ ها می شوند.

به همین دلیل بعضی از تولیدکنندگان موکت ، سراغ تولید موکت آنتی باکتریال رفته اند که از مزایای آن می توان به این موارد اشاره کرد: از رشد میکروب ها و باکتری های مضر در موکت جلوگیری می کند، موکت را از تغییر رنگ متأثر از قارچ محافظت می کند، سلامتی افراد حاضر در آن محیط را تضمین می کند و در نهایت اینکه بسیار باکیفیت و بادوام بوده و کمتر نیاز به شست وشو دارد.



منبع : شرکت زت کارپت