معرفی عوامل موثر در قیمت کارتن لوازم یدکی

همچنین چاپ کارتن لوازم یدکی ، باید متناسب با سایز قطعه مورد نظر باشد و طراحی آن به گونه ای باید باشد که هم اندازه قطعه مورد نظر باشد. و سپس اقدام به چاپ شود. در نظر گرفتن این عوامل و جزئیات باعث می شود، هم اندازه کارتن متناسب با قطعه شما باشد که این خود به ثابت نگه داشتن محصول در درون جعبه بسیار کمک می کند و هم اینکه از نظر اقتصادی برای شما به صرفه تر خواهد بود چون که از کارتن بیش از حد بزرگ برای محصول خود استفاده نکرده اید. برای اینکه بتوانید یک کارتن با کیفیت و با هزینه مناسب چاپ نمایید باید حتما این جزئیات را قبل از چاپ کارتن لوازم یدکی در نظر بگیرید.


عوامل موثر در قیمت چاپ کارتن لوازم یدکی

قاعدتا هزینه ای که در روند ساخت کارتن می شود بر روی قیمت کارتن لوازم یدکی تاثیر می گذارد. امروزه با افزایش قیمت کارتن لوازم یدکی ، باید قبل از چاپ آن ، همه عوامل تاثیرگذار را بررسی و تجزیه و تحلیل نمود. تا نهایتا کارتنی با کیفیت و مناست تر برای محصول تهیه گردد.


تعداد لایه های کارتن

ابتدا باید گفت که هر کارتن از چند لایه کاغذ که بر روی همدیگر قرار می گیرند ساخته می شود. این کارتن ها در 3 لایه ، 5 لایه و 7 لایه با توجه به نیاز چاپ می گردند. کارتن 3 لایه دارای دولایه صاف در بالا و پایین و یک لایه چین دار ( فلوت کارتن) در وسط آن قرار دارد، فلوت کارتن لایه ای چین دار و منحصربه فرد است که برای تحمل و مقاومت بیشتر کارتن در ساخت آن به کار می رود. و فضاهای خالی بین آن برای کنترل دمای کارتن بسیار مناسب است و باعث می شود کارتن از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد، به مراتب قیمت این کارتن از نوع 5 لایه و 7 لایه کم هزینه تر است. در ساخت کارتن 5 لایه ، دو لایه بیشتر از نوع کارتن 3 لایه به کار می رود و به نسبت آن نیز از قیمت بالاتری برخوردار است. در کارتن 7 لایه تعداد لایه ها از دو نوع قبل بیشتر بوده و برای کالاهایی استفاده می شود که مسافت های طولانی تری را باید طی کنند تا به مقصد برسند قیمت این نوع کارتن از دو مورد قبلی هزینه بیشتری دربرمی گیرد.


نوع چاپ

همچنین نوع چاپ نیز بر روی قیمت کارتن لوازم یدکی تاثیر دارد. چاپ کارتن به صورت تک رنگ ، دو رنگ ، سه رنگ (چاپ فلسکو) و چهار رنگ (چاپ افست) لمینتی چاپ می گردد. چاپ لمینتی با چسبانیدن یک لایه مقوا با چاپ افست است که محافظت و مقاومت بیشتری را در مقابل ضربه ها و عوامل آسیب رسان دیگر دارد. چاپ لمینتی بسیار زیبا و شکیل است و به مراتب هزینه جعبه لوازم یدکی بیشتری را نیز شامل می شود.


قابلیت بازیافت

همچنین کارتن ها باید به گونه ای طراحی شوند که قابلیت بازیافت را داشته باشند که به حفظ محیط زیست و نرساندن آسیب به آن کمک کنند. همه این عوامل بستگی به نوع چاپ آن ، دربرگیرنده هزینه های متفاوتی هستند. دقت داشته باشید،کارتن ها قابلیت بازیافت را دارند به همین خاطر امروزه در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارند.

 

نوع طراحی

امروزه در طراحی و چاپ یک کارتن عوامل زیادی در نظر گرفته می شود که بر قیمت کارتن لوازم یدکی تاثیر دارد. چاپ این کارتن ها به دلایلی از قبیل بازاریابی ، محافظت از محصول ، حفظ محیط زیست و به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی بسیار مورد توجه است. در نظر گرفتن برخی نکات می تواند هزینه جعبه لوازم یدکی را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش دهد. برخی از قطعات تولیدی محافظت بیشتری را می طلبد و در برابر آب و نور باید از آن ها محافظت شود. در این جا یک لایه مقوایی روکش لمینت بر روی کاغذ چسبانده می شود که در محافظت از محصول بسیار مفید است. در چاپ کارتن رنگ های گوناگونی نیز به کار برده می شود مثلا رنگ مشکی در چاپ افست استفاده می شود. در این نوع چاپ چهار رنگ وجود دارد؛ مشکی ، آبی ، زرد و قرمز ، و از ترکیب این رنگ ها تنوع رنگی زیادی بدست می آید. این نوع چاپ معمولا هزینه کارتن لوازم یدکی زیادی دربرمی گیرد چون که از دستگاه های گران قیمت استفاده می شود.


تیراژ تولید و پیچیدگی طراحی

اگر چاپ کارتن به تعداد زیاد باشد به صرفه تر است و هزینه جعبه لوازم یدکی کمتری دارد. اینکه کارتن پیچیده طراحی شود یا نه ، بستگی به نوع محافظت از محصول دارد. ممکن است برای محافظت بیشتر قسمت های مختلف محصول ، پیچیدگی در داخل کارتن نیاز باشد که این کار با مونتاژ صورت می گیرد. شما باید به خوبی بررسی کنید که محصول شما نیاز به این پیچیدگی در چاپ کارتن دارد یا نه. زیرا همه این عوامل هزینه بیشتری برای چاپ لازم دارند. پس شما باید مطمئن شوید که قطعه شما نیاز به چه نوع چاپ کارتنی دارد؛ چراکه نبود یکی از این پروسه ها در چاپ می تواند هزینه کارتن لوازم یدکی کمی را برای شما در پی داشته باشد.


استفاده از مواردی مانند هولوگرام و وکیوم

مورد دیگری که در چاپ کارتن ممکن است هزینه بر باشد برچسب هولوگرام است و این برچسب بسیار ضروری و نشان دهنده ی اصل بودن محصول شما است. و به نوعی هویت محصول شما را نشان می دهد. همچنین باید بسته بندی قطعه لوازم یدکی وکیوم باشد به این صورت که دستگاه بسته بندی وکیوم عمل پرس کارتن را انجام می دهد تا محصول مورد نظر دچار خرابی و آسیب نشود. همینطور می توانید برای اطمینان بیشتر کارتن محصول خود را با دستگاه بسته بندی ، شیرینگ کنید به این صورت که توسط دستگاه ، نایلونی دور محصول قرار می گیرد و با حرارت دستگاهِ شیرینگ به کارتن می چسبد.

استفاده از مقواهای پشت طوسی که از نوع بازیافتی هستند و از قابلیت چاپ بالایی برخوردارند و دارای شفافیت می باشند هم می توانند بسته به نوع قطعه و محصول از آن ها استفاده کرد. اما معمولا این کاغذهای پشت طوسی برای چاپ و بسته بندی های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. در نظر گرفتن همه این عوامل در چاپ کارتن هزینه بر هستند و شما باید با در نظر گرفتن تمامی نکاتی که باید در چاپ ، رعایت کنید و کنار گذاشتن مواردی که خیلی ضروری نیستند هم به کیفیت کارتن لوازم یدکی خود بیافزایید و هم با قیمت مناسب تری کارتن لوازم یدکی خود را تهیه کنید.

چرا کاغذ های بازیافتی کیفیت خود را از دست می دهند؟

سال ها است که بر امر بازیافت زباله های مختلف تاکید می کنند. این کار هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هم اینکه از تخریب بیش از پیش محیط زیست جلوگیری خواهد کرد. در این میان بازیافت کارتن یکی از مهم ترین موارد و زباله های بازیافتی است. چرا که ماده اصلی برای تولید کارتن ، کاغذ و مقوا چوب درختان مرغوب است. بنابراین هر اندازه که کارتن بیشتری تولید شود، در نهایت چوب بیشتری مصرف شده و درختان بیشتری نیز قطع خواهند شد.

علی رغم مزایای بسیار زیادی که بازیافت کارتن و کاغذ دارد، اما باید توجه کرد که این کار معایبی را نیز به همراه دارد. مهم ترین نکته در این خصوص آن است که کیفیت کاغذ بازیافتی معمولا نسبت به کاغذی که از چوب درختان تازه ساخته شده ، کمتر خواهد بود. این مساله برای کارتن بازیافتی نیز کاملا صدق خواهد کرد و تفاوتی بین آنها نیست. اما در حین فرایند بازیافت چه اتفاقی رخ می دهد که در نهایت منجر به افت کیفیت کاغذ بازیافتی خواهد شد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

منظور از بازیافت کاغذ و کارتن چیست؟

ابتدا بهتر است که بدانیم اساسا منظور از بازیافت کاغذ یا کارتن چیست. برای درک این موضوع بهتر است که ابتدا به بحث بازیافت و شناخت آن اشاره داشته باشیم. به طور کلی بازیافت فرایندی است که براساس آن ابتدا زباله ها و مواد غیرقابل استفاده شده و دور ریختنی به روش های مختلف جمع آوری می شوند. به طوری که هم اکنون افراد و شرکت های بسیاری در زمینه جمع آوری بازیافت زباله فعالیت می کنند.

اما در ادامه فرایند بازیافت ، مواد جمع آوری شده طی فرایندهای مختلف به مواد و محصولات دیگری در همان حوزه تبدیل می شوند. به نحوی که به صورت و نحو دیگری نیز بتوان از آنها استفاده کرد. این محصولات در حوزه های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال ، ممکن است از طریق بازیافت کاغذ سفید و عادی به محصولات دیگری نظیر کاغذ باطله رسید.

فرایند بازیافت کاغذ و کارتن به چه صورت است؟

در اینجا نیز ما شاهد چندین مرحله مختلف هستیم. اولین مرحله آن است که کاغذ های باطله ، مقوا ها و کارتن های دور انداخته شده به روش های گوناگون جمع آوری شوند. در برخی مواقع شرکت های بازیافت کاغذ و کارتن خود اقدام به این کار می کنند. در بسیاری از مواقع نیز معمولا این کار از طریق افراد یا شرکت های واسطه صورت خواهد گرفت.

بعد از آن کاغذ ها و کارتن های جمع آوری شده به مرکز بازیافت کاغذ و کارتن انتقال داده می شوند. در اینجا طی چندین مرحله عملیات بازیافت کارتن یا کاغذ صورت می گیرد. البته در بسیاری از مواقع معمولا کارگاه های مختلف اقدام به جمع آوری کاغذ و کارتن می کنند. سپس مقداری آنها را مرطوب کرده و بعد از پرس کردن راهی کارخانه بازیافت می کنند. در برخی از مواقع دیگر نیز صفر تا صد این کار توسط کارخانه بازیافت صورت خواهد گرفت.

بعد از انتقال کاغذ یا کارتن به کارخانه بازیافت ، در اولین مرحله باید آن را به خمیر تبدیل کنند. این کار از طریق دستگاه های مختلف و به کمک آب صورت خواهد گرفت. البته معمولا کارخانه های بازیافت قبل از فرایند خمیر کردن کارتن یا کاغذ اقدام به جداسازی سایر ضایعات دیگر نظیر مواد پلاستیکی یا اشیاء بزرگ می کنند. اما همچنان فیلتر و صافی کردن خمیر در مراحل بعدی صورت می گیرد.

در مرحله خمیر کردن معمولا کارتن یا کاغذ مربوطه را وارد مخزنی به نام هیدروپالین می کنند و به آن آب اضافه می کنند. در این مرحله مقدار قابل توجهی از دیگر ضایعات جداسازی می شود. اما در مرحله بعدی محصولی که به دست آمده را در درون مخزن و دستگاه دیگری به نام توربوسپراتور می کنند. این دستگاه سرعت بسیار بالایی داشته و باعث می شود تا دوباره بسیاری از ناخالصی های موجود در ضایعات کاغذ یا کارتن از آنها جداسازی شود.

در مرحله بعد بعدی از مواد شیمیایی سولفات آلون یا نشاسته را به محصول به دست آمده اضافه خواهند کرد. این کار بیشتر برای استحکام کاغذ و همچنین زیباتر کردن آن است. در ادامه محصول به دست آمده را در برابر ارتعاشات مختلف قرار می دهند تا دوباره برخی از ناخالصی های دیگر آن جدا گردد.

بعد از طی برخی اقدامات دیگر خمیر به دست آمده وارد ماشین کاغذسازی می شود. هدباکس در ماشین کاغذسازی وظیفه حساسی را بر عهده دارد. در اینجاست که میزان ضخامت و همچنین کیفیت کاغذ یا کارتن بازیافت شده مشخص خواهد شد. برای بازیافت کردن کاغذ یا کارتن مراحل دیگری را نیز باید طی کرد. از جمله این مراحل می توان به آب گیری کاغذ ، پرس کردن آن و برخی موارد دیگر اشاره کرد تا در نهایت کاغذ یا کارتن بازیافت شده تولید شود.

ما در سطور بالا به مراحل مختلف بازیافت کاغذ و کارتن اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم تا به کیفیت کاغذ بازیافتی بپردازیم و اینکه تحت چه شرایطی این کیفیت افت خواهد کرد.

دلایل افت کیفیت کاغذ بازیافتی چیست؟

قبل از هر چیزی بد نیست اشاره کنیم که بازیافت کردن محصولات مختلف معمولا در اکثر موارد منجر به افت کیفیت محصولات جدید خواهد شد و این مساله صرفا مربوط به کیفیت کاغذ بازیافتی یا کارتن بازیافتی نیست.

اما در خصوص کیفیت کارتن بازیافتی یا کاغذ بازیافتی باید گفت که این مساله معمولا تا حد زیادی بستگی به مواد اولیه یا همان کارتن های ضایعاتی دارد. چنانچه این کارتن ها و کاغذ های ضایعاتی از کیفیت مناسب تری برخوردار باشند، معمولا محصول به دست آمده حاصل از بازیافت آنها باکیفیت تر خواهد بود و برعکس. با این در هر حالتی معمولا کیفیت کاغذ یا کارتن بازیافتی کمتر از نمونه اولیه آن خواهد بود. در بهترین حالت ممکن است کیفیتی تقریبا مشابه با کیفیت نمونه اولیه خود داشته باشد.

مساله دیگر در خصوص افت کیفیت کاغذ بازیافتی به پایین بودن کیفیت مواد اولیه برمی گردد. چرا که در هر حالت باز هم مواد اولیه یا همان کارتن ها و کاغذ های ضایعاتی کیفیت پایینی دارند. بنابراین محصولات به دست آمده حاصل از آنها نیز کیفیت نمونه های اولیه را نخواهند داشت.

موضوع دیگر در خصوص افت کیفیت کاغذ بازیافتی مربوط به ناخالصی هایی است که درون آن وجود دارد. ناخالصی های متعددی از قبیل مواد پلاستیکی ، منگنه و موارد دیگر باعث می شود تا در نهایت باز هم محصول بازیافتی به دست آمده کیفیت لازم را نداشته باشد.

گذشته از این موارد باید در نظر بگیریم که کاغذ یا مقوای مصرف شده به نوعی تا حد زیادی عمر و کیفیت خود را از دست داده است. این در حالی است که در حین فرایند بازیافت نیز اقدامات دیگری روی آن صورت می گیرد که باعث افت بیش از پیش کیفیت آن خواهد شد.

استاندارد های تولید موکت


استاندارد تولید موکت به پنج گروه تقسیم می شود. نکته مهم اینجا است که رعایت این استاندارد ها بستگی به مشخصات فنی موکت و شرایط تولید آن دارد. در واقع بسته به نوع موکت ممکن است رعایت یک استاندارد تولید موکت در تولید آن ضروری باشد یا نباشد.این پنج گروه عبارت اند از:

استاندارد فضای قابل استفاده

منظور از استاندارد فضای قابل استفاده ، نحوه استفاده از موکت است. در واقع تمرکز اصول این استاندارد تولید موکت بیشتر بر روی راحتی کاربر در هنگام استفاده از موکت قرار گرفته است. به همین دلیل مواردی مانند مقاومت موکت در اثر سایش با گذشت زمان ، نحوه نصب و ترافیک عبوری قابل حمل در زیرمجموعه استاندارد فضای قابل استفاده قرار می گیرند. البته همان طور که از اسم این استاندارد مشخص است، کاربرد موکت یا فضای قابل استفاده آن نیز در زیرمجموعه این استاندارد قرار می گیرد. نام این استاندارد EN 1307 است. شما می توانید در زمان خرید موکت از روی اطلاعات درج شده در دفترچه راهنما نتایج انجام آزمون های این استاندارد  را بر روی موکت مطالعه فرمایید.

استاندارد های عملکردی

نتایجی که از این استاندارد تولید موکت به دست می آید، اصلی ترین نقش را در تعیین کیفیت موکت دارد. زیرا در این استاندارد آزمون هایی بر روی واکنش موکت نسبت به حریق و مقاومت حرارتی آن انجام می شود. به علاوه عکس العمل آکوستیکی موکت و یا مقاومت آن در برابر صوت نیز در آزمون هایی تحت استاندارد عملکردی انجام می شود. در کنار این ها واکنشی که موکت در برابر الکتریسیته ساکن نیز از خود نشان می دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندارد های شماره DIN4102 ، EN 13501 ، ASTM E84 ، ASTM E648 و BS476 در رده استاندارد تولید موکت برای بررسی واکنش موکت در برابر حریق استفاده می شوند. در هنگام انجام این آزمون سه مورد مهم مورد بررسی قرار می گیرد. اول از همه در این استاندارد باید به این سوال پاسخ داد که میزان اشتعال پذیری موکت چقدر است؟ دوم باید دید که هنگام ایجاد حریق چه میزان دوده ای سمی از موکت منتشر می شود و در نهایت باید دید که آیا در اثر سوختن موکت شعله چکه خواهد کرد یا خیر؟

استاندارد های مربوط به بررسی عملکرد موکت در برابر صوت نیز به نام های EN ISO ، ISO 140 ، ISO 354 و ISO 11654 شناخته می شوند. شاید برای شما هم این پرسش مطرح شود که منظور از عملکرد صوتی موکت واقعا چیست؟ زمانی که موکت در سالن هایی مانند سینما ، سالن اجتماعات یا سالن کنسرت مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل اینکه فضا دارای یک طرح آکوستیک است، لازم است که موکت با توجه به حداقل میزان بازتاب صوتی خود انتخاب شود.

مورد آخر استاندارد تولید موکت در بخش عملکردی درباره الکتریسیته ساکن است. همان طور که می دانید در اثر مالش دو جسم نارسانا به یکدیگر میان آن ها الکتریسیته ساکن به وجود می آید. به همین دلیل موکت ها نیز در اثر رفت و آمد باردار شده و مقداری الکتریسیته ساکن به وجود می آورند. بسته به اینکه ترافیک عبوری موکت چقدر باشد و یا از چه الیافی در ساخت آن استفاده شده باشد، میزان الکتریسیته ساکن ایجادشده متفاوت است. اگر موکت برای اتاقی مورد استفاده قرار می گیرد که دستگاه های الکترونیکی مانند کامپیوتر در آن قرار گرفته اند، میزان الکتریسیته ساکن تولیدی کاهش پیدا خواهد کرد. استاندارد تولید موکت در این حوزه به نام های ISO 6356 و EN 1815 شناخته میشوند.

استاندارد مقاومت گرمایی

در این نوع استاندارد تولید موکت ، مقاومت گرمایی موردبررسی قرار می گیرد. در واقع هدف از آزمون های این استاندارد، اندازه گیری میزان انتقال حرارت توسط موکت است. علت اهمیت این خاصیت فیزیکی زمانی مشخص می شود که موکت در جایی مورداستفاده قرار گیرد که گرمایش آن از کف باشد. در این حالت باید موکت دارای ضریب انتقال حرارت بالایی باشد. زیرا در غیر این صورت گرما به درستی منتقل نشده و اتاق سرد باقی می ماند. استاندارد این بخش نیز ISO 8302 نام دارد.

استاندارد ابعاد و اندازه های فیزیکی

این استاندارد تولید موکت به بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی موکت به ویژه ابعاد و اندازه آن می پردازند. به عنوان مثال وزن موکت ، وزن الیاف استفاده شده در ساخت موکت ، ضخامت موکت ، تعداد گره ها در واحد سطح ، بلندی الیاف ، ثبات و پایداری از نظر ابعادی و لایه پشتیبان در زیرمجموعه این استاندارد قرار می گیرند.

به عنوان مثال ابعاد موکت های رولی از جمله موارد مهم در استاندارد های فیزیکی موکت هستند. به دلیل اینکه این ابعاد استاندارد هستند که می توانند به کاربر کمک کنند که انتخاب درستی داشته باشد. در واقع ابعاد استاندارد تعیین کننده نوع برش موکت رولی و میزان موکت موردنیاز برای پوشاندن یک فضا هستند. به همین دلیل استاندارد جداگانه ای به این موضوع اختصاص داده شده است.

موکت های رولی موکت هایی هستند که با یک عرض ثابت دارای طول متغیر هستند. به طور معمول موکت هایی که در ایران تولید می شوند، دارای عرضی برابر 3 متر هستند. هرچند که تعیین عرض استاندارد موکت رولی تا حدی بستگی به کارخانه سازنده دارد. به عنوان مثال موکت های کارخانه پالاز موکت با عرض 3 متر ارائه می شوند. در حالی که کارخانه ظریف مصور موکت هایی با عرض 2 ، 3 و 4 متر را به بازار ارائه داده است. کارخانه هایی نیز در سطح جهان وجود دارند که موکت های رولی خود را با عرض 5 یا 6 متر در اختیار مشتریان قرار می دهند.

نوع دیگری از موکت ها هستند که در میان اهل فن با نام تایل شهرت پیدا کرده اند. این موکت ها قطعاتی جدا از هم هستند که به صورت مربع هایی با ابعاد 48 در 48 ، 50 در 50 ، 60 در 60 و یا 96 در 96 سانتی متر ارائه می شوند. ممکن است شما موکت های تایل را در شکل هایی به غیر از مربع نیز دیده باشید. این شکل ها نیز در اندازه های متغیری وجود دارند که هر یک از استاندارد خاصی پیروی می کنند.

استاندارد مربوط به شکل ظاهری و پایداری موکت

آخرین دسته از استاندارد تولید موکت مربوط به پایداری موکت است. در واقع منظور از پایداری موکت بیشتر پایداری ظاهری آن در اثر مداومت در استفاده از موکت است. در نتیجه می توان گفت که موکتی می تواند این استاندارد ها را با موفقیت پشت سر گذارد که در مواجهه با عوامل مختلف بافت و شکل الیاف آن تغییر نکند. در بررسی این استاندارد ، آن را با انواع مواد شوینده و شیمیایی مورد بررسی قرار می دهند. همچنین مقاومت آن در برابر لکه ها و خاصیت لکه پذیری موکت نیز از عوامل مهم در این استاندارد است. نکته دیگر این است که رنگ موکت تا چه حد در برابر نور ثابت می ماند.


منبع: شرکت زت کارپت

سبک های معماری خانه های ایرانی از گذشته تا امروز



سبک های معماری خانه های ایرانی به دو دوره کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • سبک های پیش از اسلام
  • سبک های پس از اسلام

سبک های معماری خانه قدیمی در دوران پیش از اسلام عبارت اند از:

  • سبک پارسی
  • سبک پارتی

سبک های معماری خانه قدیمی پس از اسلام هم عبارت اند از:

  • سبک خراسانی
  • سبک رازی
  • سبک آذری
  • سبک اصفهانی

در ادامه این بخش از مقاله ویژگی های معماری خانه ویلایی قدیمی در ایران، ویژگی های هرکدام از این سبک ها را بررسی کرده و در هر مورد، چند نمونه بنای شاخص را هم نام می بریم.

سبک پارسی

سبک پارسی به دوره هخامنشیان برمی گردد. این سبک ادامه دهنده معماری قرون هفتم و هشتم پیش از میلاد در ایران بود که در دوره هخامنشیان به اوج شکوه و عظمت خود رسید. از مهم ترین نمونه بناهای سبک پارسی می توان به تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد و مجموعه شوش اشاره کرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک های معماری خانه های ایرانی عبارت اند از:

  • ستون ها ارتفاع زیادی دارند و در سرستون ها از تزئینات مختلف استفاده شده،
  • پی های ساختمان ها از جنس سنگریزه هستند،
  • و در نهایت بناهای سبک پارسی روی سکو یا تخت گاه ساخته شده اند.

سبک پارتی

سبک معماری پارتی بعد از حمله اسکندر به ایران شکل گرفت. سبک پارتی طی دوران اشکانیان، ساسانیان، صدر اسلام و در بعضی مناطق حتی بعد از اسلام ، تا قرون سوم و چهارم هجری ادامه داشت. البته از دوره اولیه این سبک، آثار انگشت شماری به جا مانده است.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک معماری پارتی عبارت اند از:

  • طرح های موجود در این سبک تنوع فوق العاده ای دارند،
  • در بناهای این سبک از روش پیشرفته طاق و گنبد استفاده شده،
  • و در نهایت بناهای سبک معماری پارتی ارتفاع زیادی دارند.

سبک خراسانی

سبک معماری خراسانی در قرن اول هجری و با طلوع اسلام در ایران ، آغاز شد. بنابراین می توان گفت متاثر از سبک معماری اسلامی است. این سبک معماری تا قرن چهارم هجری ادامه داشت. اما چرا این سبک معماری، خراسانی نام گرفت؟ چون پس از آمدن اسلام ، ساخت بناهای مذهبی و مساجد آغاز شد. اولین بناها هم در خراسان ساخته شدند؛ بنابراین این سبک به خراسانی معروف شد.

الگو و طرح مساجد اولیه، تقلیدی از مسجد نبی اکرم در مدینه است. این مسجد دیوارهایی از سنگ و بدون ملات داشت. ارتفاع دیوارها به اندازه قد بلندترین مرد عرب بود. سقف آن از پوست چهارپایان، و ستون و تیر آن از جنس نخل های خشک و درختان بی بار بوده است.

از مهم ترین نمونه بناهای سبک خراسانی می توان به ارگ بم، مسجد جامع اردبیل، مسجد جامع نیریز، مسجد جامع میبد و بسیاری از مساجد جامع در شهرهای مختلف ایران اشاره کرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک معماری خراسانی عبارت اند از:

  • فضای شبستانی یا چهل ستونی دارند،
  • ساده هستند و تزئیناتی ندارند،
  • در نهایت در این سبک معماری، ساختمان بنا ایرانی، و پلان و نقشه عربی است.

سبک رازی

سبک رازی از زمان آل زیار آغاز شد و تا حمله مغول ها به ایران ادامه داشت. اوج شکوفایی این سبک در دوران سلجوقیان بود. در این سبک، تأثیرپذیری از سبک پارسی، شکوه سبک پارتی و دقت سبک خراسانی به خوبی دیده می شود.

محل رشد و ترقی سبک رازی، شهر ری بود. اولین بناهای این چنینی در شهرری ساخته شدند و به همین خاطر به نام سبک رازی معروف شد. در سبک رازی طاق و گنبد بسیار پیشرفت کرد. از مهم ترین تغییرات این سبک می توان به حذف فضای شبستانی، ستون های آن و احداث ایوان، گنبد یا پلان چهار ایوانی اشاره کرد.

گنبد قابوس گرگان، گنبد علویان همدان، برج مقبره های خرقان همدان، برج لاجیم مازندران، مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع کبیر قزوین و حرم حضرت عبدالعظیم، تنها چند نمونه از بناهایی هستند که به سبک معماری رازی بنا شده اند.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک معماری رازی عبارت اند از:

  • از طاق های جناقی در آن استفاده شده،
  • از تزئیناتی مانند گچ بری، آجرکاری، گره سازی و کاشی خشتی استفاده شده،
  • و در نهایت اینکه پلان مستطیلی دارد.

 

سبک آذری

این سبک معماری از زمان حکومت هلاکوخان آغاز شد. تا روی کار آمدن سلسله صفویان هم ادامه داشت. سبک آذری از نظر تاریخی و معماری به دو دوره تقسیم می شود:

  • دوره اول از زمان هلاکوخان و پایتخت شدن مراغه آغاز شده و تا یورش تیمور به ایران ادامه دارد،
  • دوره دوم هم زمان با حکومت تیموریان و پایتختی سمرقند است.

رصدخانه مراغه، ارگ علیشاه تبریز، مدرسه و تکیه امیر چخماق و زندان اسکندر یزد و مسجد جامع ورامین چند نمونه از این سبک معماری در ایران هستند.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک معماری آذری در دوره اول آن عبارت اند از:

  • به تناسب های عمودی بنا توجه شده،
  • ایوان با پلان مستطیلی ساخته شده،
  • و در نهایت از تزئیناتی مانند گچ بری، کاشی زرین فام و کاشی نقش برجسته استفاده شده است.

برخی از مهم ترین ویژگی های دوره دوم این سبک معماری هم عبارت اند از:

  • در کل بنا سطوح ناصاف به کار رفته،
  • از تزئینات کاشی معرق استفاده شده،
  • و در نهایت، بین فضای گنبد و گنبدخانه، ساقه ساخته شده است.

 

سبک اصفهانی

این سبک از زمان قره قویونلوها و پیش از روی کار آمدن صفویان آغاز شد. با پایان یافتن سلطنت محمدشاه، این سبک معماری هم رو به افول گذاشت. دوره حکومت شاه عباس، عصر طلایی سبک اصفهانی محسوب می شود.

به عنوان نمونه ساختمان های سبک اصفهانی می توان به کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپوی ، کاخ صفی آباد بهشهر مازندران، مجموعه گنجعلی خان کرمان، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون و کاخ هشت بهشت اصفهان اشاره کرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های سبک معماری اصفهانی عبارت اند از:

  • پلان مستطیلی و چندضلعی ساده دارد،
  • در ساخت بناها از مصالح مرغوب و بادوام استفاده شده،
  • و در نهایت اینکه از کاشی خشتی، هفت رنگ، مقرنس کاری، یزدی بندی و رسمی بندی در تزئینات استفاده شده است.

اجزای معماری خانه های ایرانی در قدیم

خانه هایی که با معماری خانه ویلایی قدیمی ساخته می شدند، مساحت زیادی داشتند. این خانه ها از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده بودند. مهم ترین اجزای خانه ها در معماری خانه های ایرانی عبارت بودند از:

  • سکو
  • سردر ورودی
  • درب ورودی
  • هشتی
  • دالان
  • ایوان
  • حیاط
  • حوض و باغچه
  • تالار
  • نشیمن
  • آشپزخانه
  • آبریزگاه یا توالت و حمام

در ادامه، تک تک این اجزا در معماری خانه های ایرانی را بررسی می کنیم.

سکو

سکوها در معماری خانه ویلایی قدیمی در دو سوی در ورودی قرار داشتند. از این سکوها برای استراحت هنگام انتظار، برای نشستن و گفت وگو با همسایه ها استفاده می شد.

سردر ورودی

این سردر هلال تزئینی بالای در و تنها در قسمت نمای خانه بود. اغلب کاشی کاری شده و طوری ساخته می شد که در زمستان ها مانع ریزش برف و باران و در تابستان ها مانع تابش مستقیم آفتاب بود.

درب ورودی

در بیشتر خانه های سنتی با معماری خانه ویلایی قدیمی درهای ورودی دو لنگه و چوبی هستند. هر لنگه کوبه ای هم دارد. خانم ها حلقه ای را به صدا درمی آوردند که صدای زیری داشت. مردها هم کوبه ای چکشی را که صدای بمی داشت.

هشتی

بلافاصله پس از ورودی به فضای هشتی می رسیم. اغلب به شکل هشت ضلعی یا نیمه هشت ضلعی یا چهارگوش است. هشتی سقف کوتاهی داشت. منفذ کوچک نوری هم در سقف گنبدی شکل آن تعبیه می شد.

دالان

دالان در معماری خانه ویلایی قدیمی راهروی باریکی بود که فرد واردشونده را با پیچ وخمی از هشتی به حیاط خانه هدایت می کرد. پیچ وخم دالان برای رعایت حریم خصوصی خانه بود تا عابر نتواند به سرعت متوجه فعالیت های جاری در حیاط شود.

حیاط

حیاط در خانه های قدیمی مرکز و قلب ساختمان بود. حیاط مرکزی همراه با ایوان در هر سمت، ویژگی معماری خانه ویلایی قدیمی در ایران بود. البته این امکان وجود داشت که حیاط از نظر هندسی مرکز خانه نباشد، اما از نظر زندگی و انجام فعالیت ها مرکز خانه محسوب می شد.

حوض و باغچه

در معماری خانه قدیمی  ایرانی، حوض و باغچه معتبرترین عناصر حیاط سازی بودند.

تالار

تالار در معماری خانه های ایرانی اغلب فضایی با تزئینات بسیار زیبا و پرکار بود: با گچ بری، آینه کاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و نقاشی روی چوب تزئین می شد. این اتاق ها با ارسی های ۵ دری یا ۷ دری رو به حیاط خانه بوده و برای پذیرایی از مهمانان محترم بودند.

نشیمن

نشیمن اتاق هایی بودند که اهمیت کمتری نسبت به تالار داشتند. نشیمن ها از اتاق های ساده مهم تر بودند، چون محل تجمع افراد خانواده و مهمان های بسیار نزدیک به حساب می آمدند. این اتاق ها از نظر تزئینات بسیار ساده بودند.

آشپزخانه

آشپزخانه در معماری خانه های ایرانی به طور معمول مربع یا مستطیل بود. نزدیک آب انبار و چاه آب قرار داشت. در آشپزخانه، محلی برای پخت و پز، ذخیره چوب و تنور پخت نان و درون دیوار آن، تاقچه ای برای قرار دادن ابزار آشپزی و غذا تعبیه شده بود.

آبریزگاه یا توالت و حمام

در معماری خانه های ایرانی سرویس های بهداشتی در سطح پایین تری قرار می گرفتند؛ به دو دلیل:

(الف) سهولت در استفاده از آب و زهکشی آن

(ب) گرمای آن. حمام به دو بخش تقسیم می شد: یک بخش به نام سربینه برای تعویض لباس و دیگری گرم خانه برای شست وشو.

نمونه هایی از معماری خانه قدیمی در ایران

هزاران نمونه از خانه های قدیمی ایران هم چنان پابرجا هستند که قدمت بیشتر آن ها به دوران صفویان و قاجار وحتی پیش از آن ها برمی گردد. در این بخش مقاله فقط هفت مورد از هزاران معماری خانه های ایرانی قدیمی را معرفی می کنیم.

خانه تاریخی هوانس

این خانه قدیمی در محله جلفای اصفهان واقع شده است. زمان ساخت آن به دوره قاجار برمی گردد. این روزها از این خانه به عنوان رستوران بهره برداری می شود.

خانه تاریخی احسان

این خانه در کاشان است. خانه احسان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی بهنام

خانه بهنام در تبریز واقع است. این خانه تاریخی در اواخر دوره زندیان و اوایل دوره قاجار ساخته شد. البته بعدها مرمت شده و نقاشی های تزئینی به آن اضافه شد.

خانه تاریخی صادقی

این خانه در اردبیل است. زمان ساخت آن به دوره قاجار برمی گردد. ارزش هنری و معماری خانه صادقی بین خانه های تاریخی ایران جایگاه بالایی دارد.

خانه تاریخی ماپار

خانه ماپار در شهر اهواز قرار دارد. قدمت این خانه تاریخی به زمان پهلوی برمی گردد. البته چند سال پیش مرمت و بازسازی شد.

خانه تاریخی منطقی نژاد

این خانه در شهر شیراز قرار گرفته است. تالار آینه خانه منطقی نژاد در نوع خود بی نظیر است. قدمت این خانه به زمان قاجار برمی گردد. این روزها هم موزه  هنرهای اسلامی است.

خانه قدیمی بهروزی

خانه بهروزی در قزوین است. البته این روزها از این خانه به عنوان هتل و رستوران بهره برداری می شود. ساخت این خانه به دوره قاجار برمی گردد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.


منبع:شرکت تهران دیزاین سنتر

نقش سابقه کار و خلاقیت در انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی چیست

مراحل انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی مناسب

مرحله اول در انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی با این سوال شروع می شود که قرار است چه محیطی را طراحی کنید؟ زیرا هر مکان با توجه با شرایط خودش ، نیاز به طرح و چیدمانی خاص دارد؛ امروزه شرکت های دکوراسیون داخلی تا حدودی تخصصی شده اند؛ به این معنی که هر شرکت تنها در طراحی و اجرای نوعی از طراحی داخلی فعالیت دارد. البته بعضی دیگر تمامی این خدمات را انجام نیز می دهند.

مرحله دوم؛ کدام سبک دکوراسیون داخلی را مد نظر دارید؟ سبک دکوراسیون مدرن یا کلاسیک ؟ مناسب کودکان یا بزرگسالان ؟

این موضوع از این جنبه اهمیت دارد که به عنوان مثال اگر طراحان یک مجموعه در طراحی به سبک کلاسیک مهارت داشته باشند، طبیعتا در اجرای یک طراحی مدرن به نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهیم رسید.

مرحله سوم با طرح این سوال صورت می گیرد؛ تصمیم دارید چه مقدار هزینه و وقت صرف طراحی دکوراسیون کنید؟

از مهم ترین نکات در انجام پروژه های معماری دکوراسیون داخلی ، هزینه و زمانی است که صرف می شود. میزان هزینه و زمان صرف شده در اجرای پروژه برای هر کارفرما و مشتری متفاوت است و فرد باید با توجه به شرایط یک شرکت طراحی را انتخاب کند.


انواع شرکت دکوراسیون داخلی

پس از بررسی های لازم در بین شرکت ها و پاسخ به این سه سوال مهم ، باید لیست خود از شرکت های دکوراسیون داخلی را بررسی کنید. در این مرحله باید با توجه به پاسختان برای سوالات مطرح شده، تصمیم بگیرید که کدام شرکت برای اهداف شما مناسب تر است؟ برای طراحی محیط مورد نظرتان ، سابقه کار و تجربه مهم تر است یا وجود خلاقیت و پویایی؟

چیزی که مسلم است هر کدام از این دو فاکتور در جایگاه خود اهمیت بالایی دارد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که هر یک از این دو فاکتور چه نکات مثبت و منفی با خود به همراه دارند و چگونه در انتخاب شرکت معماری و دکوراسیون داخلی برای مشتریان اثر می‌گذارند. در ادامه با ما همراه باشید.


شرکت دکوراسیون داخلی با سابقه کار بالا

این شرکت ها با داشتن پروژه های موفق انجام شده و تجربه عملی بالا ، با بسیاری از چالش ها برخورد داشته و توانسته اند آنها را پشت سر بگذارند. این امر کمک می کند که نتیجه نهایی با کمترین خطا به انجام برسد. این قبیل شرکت ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

مزایای انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی با سابقه کار بالا

  • اطمینان خاطر مشتریان
    وقتی کارفرما ویژگی های مورد نظر خود برای محیط ، به عنوان مثال سلیقه خود در مورد رنگ ها و کارایی محیط را برای طراحان بازگو می‌کند، آن ها با توجه به پروژه های پیشین خود یک پیش زمینه از نتیجه کار و سلیقه کارفرما در ذهن خود تداعی می کنند و می توانند طرح های مشابه که در گذشته انجام داده اند را به کار فرما نمایش دهند. این امر به کارفرما کمک می‌کند دید بهتری از طرح مورد نظر خود داشته باشد.

به عنوان مثال کارفرمایی برای طراحی سالن ماساژ به یک شرکت طراحی داخلی مراجعه می کند. اگر آن مرکز سابقه طراحی داخلی سالن ماساژ را داشته باشد، مشتری با اطمینان خاطر از این که طراحان ویژگی های خاص طراحی چنین محیطی را می دانند، این پروژه را به آن ها می سپارد.

  • سرعت بالای تحویل کار
    مراکز قدیمی و با سابقه معمولا نیروهای زیادی با تخصص های مختلف دارند که در انجام قسمت های مختلف هر پروژه با هم همکاری می کنند. این امر کمک می کند روند کار طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی با سرعت بیشتری انجام شود و نتیجه نهایی مطلوب باشد.

به عنوان مثال در طراحی یک مدرسه یا مهد کودک فعالیت های زیادی از جمله طراحی ابتدایی معماری ، ساخت وسایل آموزشی مورد نظر و رنگ آمیزی متناسب با فضای کودکانه انجام می شود و اگر این فعالیت ها توسط یه گروه متخصص در هر بخش انجام شود، نتیجه مطلوب با سرعت مناسب حاصل می گردد.

معایب انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی با سابقه بالا

  • هزینه بالا
    گاهی پیش می آید که یک برند طراحی داخلی یا یک طراح با سابقه ، شهرت بالایی پیدا می کند. زمانی که بخواهید با چنین شرکت ها و افرادی کار کنید، باید خود را برای پرداخت هزینه ای بیشتر از حد معمول آماده کنید. برند های مطرح معمولا قیمت بالاتری برای انجام فعالیت مورد نظر دارند. بنابراین ممکن است برای انجام کاری ساده قیمتی بیشتر از حد معمول دریافت کنند.
  • تکراری بودن برخی طرح ها
    یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که اغلب شرکت های طراحی دارند این است که پس از مدتی دچار تکرار می شوند و به سختی می توانید نوآوری و خلاقیت را در پروژه های آنها ببینید. گاهی هم ممکن است نوعی از طراحی پس از اینکه در دوره ای مورد توجه قرار می گیرد، از مد بیفتد؛ این امر گاهی باعث می شود طرح های شرکت های با سابقه قدیمی به نظر برسد.

شرکت دکوراسیون داخلی با محوریت خلاقیت

در میان شرکت های طراحی داخلی ، برخی از شرکت ها هستند که سابقه چندانی ندارند، اما سعی در ارائه خدمات خود با محوریت خلاقیت دارند. می توانید از چنین شرکت ها و طراحانی انتظار ارائه طرح هایی پویا، جذاب و منحصر به فرد داشته باشید. این نوع شرکت ها نیز مزایا و معایبی دارند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

مزایای انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی خلاقیت محور

  • خلاقیت در طراحی
    این نوع شرکت ها که با محوریت خلاقیت و نوآوری طراحی می کنند، اغلب توسط افراد جوان به فعالیت خود ادامه می دهند؛ به همین دلیل در طراحی ایده های خلاقانه زیادی مطرح می کنند؛ در بسیازی از موارد دیده می شود که ایده های پیشنهادی آنها با جدیدترین الگو های روز جهان همسو است.
    این طراح های به روز و خلاقانه ، معمولا برای افراد ، خصوصا افراد جوان تر جذاب است.
  • هزینه کمتر
    اغلب این شرکت ها نوپا هستند و برای جذب مشتری و تبلیغات فعالیت های طراحی خود ، پروژه ها را با کمترین هزینه انجام می دهد؛ یعنی شما هزینه اضافی برای نام و برند آنها نمی پردازید.
    این ویژگی ، شرکت های اینچنینی را در بین زوج های جوان به گزینه ای محبوب تبدیل می کند؛ به طوریکه اغلب زوج های جوان این شرکت ها را به خاطر قیمت مناسب شان انتخاب می کند. چرا که از این طریق هم هزینه قابل توجهی نمی کنند و هم دکوراسیون خانه‌شان بسیار شیک و مدرن خواهد بود.
    البته لازم به تاکید است که همه شرکت ها حاضر نیستند خلاقیت و نوآوری خود را ارزان در اختیار شما قرار دهند!

معایب انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی خلاقیت محور

  • نبود اطمینان و اعتماد به طراحان
    گاهی اعتماد به چنین شرکت هایی و سپردن وظیفه طراحی دکوراسیون مکان مورد نظر به آنها ساده نیست؛ به این دلیل که این که این شرکت ‌ها سابقه کمی دارند و ممکن است برای طراحی و اجرای دکوراسیون مورد نظرتان زمان زیادی را صرف کنند. همچنین ممکن است در نهایت کار به نتیجه دلخواه کارفرما نرسد.

به عنوان مثال تصور کنید کارفرما برای طراحی یک سالن آرایش به این شرکت ها مراجعه کند. ممکن است این شرکت ها سابقه طراحی چنین محیطی را نداشته باشد و برای طراحی و اجرای محیط آرایشگاه نیاز به زمان بیشتری نسبت به شرکت های با سابقه داشته باشند. چرا که از چالش ها و نیاز های طراحی یک سالن آرایش به خوبی آگاه نیستند و ممکن است در مراحلی آزمون و خطا کنند.
این شرکت ها برای کمرنگ کردن این ضعف خود معمولا در قراردادها بندهایی را اضافه می‌کنند که اگر در نهایت ، طرح ، مورد پسند کارفرما نبود تغییراتی ایجاد کنند یا برای مشتری تخفیف قائل شوند و از این راه اعتماد مشتری را بیشتر جلب کنند.


منبع: شرکت تهران دیزاین سنتر