آشنایی با استاندارد گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ های مختلف نسبت به نوع کاغذ و کاربرد آن متفاوت بوده و کاغذ ها با گرماژ مختلفی در بازار وجود دارند. واحد گرماژ هم جی اس ام ( GSM ) است که مخفف grams per square meter بوده و با یکای g/m² اندازه گیری می شود. برای محاسبه گرماژ کاغذ ، می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

g = ( m / A ) × 1000000

در این فرمول g نشان گر گرماژ ، m نشانه جرم کاغذ به گرم ، و A هم مساحت برحسب میلی مترمربع است. ابتدا جرم کاغذ به گرم را تقسیم بر مساحت کاغذ به میلی مترمربع می کنیم. سپس عدد به دست آمده را در ۱۰ به توان ۶ ضرب می کنیم. نتیجه ای که به دست می آید ، گرماژ دقیق کاغذ است.

کاغذ های مصرفی در چاپگر و دستگاه های کپی به طور استاندارد گرماژ کاغذ 80 گرم دارند ، اما در صنعت چاپ ، بیشتر از کاغذ هایی با گرماژ 70 گرم استفاده می شود. دستگاه های کپی حساسیت بالایی نسبت به گرماژ کاغذ دارند و با کمی پایین وبالای گرماژ کاغذ ، کارایی خود را از دست می دهند.

بنابراین در استفاده از انواع دستگاه های چاپ ، اعم از چاپگر ها و دستگاه های کپی ، باید دقت زیادی داشت و از کاغذ هایی با گرماژ متفاوت استفاده نکرد. همیشه باید استاندارد های مربوط به مصارف مختلف کاغذ را طبق دستورالعمل دستگاه چاپ و همین طور کاغذ مورد نظر رعایت کرد.

استاندارد گرماژ کاغذ ، ایزو 536

نسخه چهارم ایزو 536 اواخر سال 2019 میلادی در هشت صفحه منتشر شد. این استاندارد بین المللی به روشی برای تعیین استاندارد گرماژ کاغذ و مقوا می پردازد. روش های آزمایش و ویژگی های کیفی کاغذ و مقوا ، بخش های مختلف نسخه چهارم سند ایزو 536 را تشکیل می دهند.

علاوه بر سند اصلی ایزو 536 که به تعیین گرماژ کاغذ و مقوا می پردازد ، از ایزو های زیر به عنوان سند های مرجع در استفاده از سند اصلی نام برده می شود. آخرین نسخه های سند های مرجع ایزو 536 این ها هستند:

  • ایزو 186 ، کاغذ و مقوا

نمونه برداری برای تعیین میانگین کیفیت محصول؛

  • ایزو 187 ، کاغذ و مقوا

شرایط محیطی استاندارد برای نگهداری و آزمایش ، و فرایند کنترل نمونه های شرایط محیطی و نگهداری؛

  • و ایزوذ 287 ، کاغذ و مقوا

تعیین میزان رطوبت محصول.

در ادامه ی بحث استاندارد گرماژ کاغذ ، به سراغ انواع گرماژ موجود در بازار کاغذ و مقوای ایران می رویم.

انواع گرماژ کاغذ های چاپی

در این بخش به انواع گرماژ موجود در بازار کاغذ اشاره می کنیم:

  • کاغذ تحریر 80 گرمی

گرماژ این کاغذ حدود 80 گرم است و بیشتر در چاپگر ها و دستگاه های کپی و برای نوشتن از آن استفاده می شود.

  • کاغذ تحریر 90 گرمی

این کاغذ هم از رایج ترین کاغذ های مصرفی در چاپگر ها با جرمی حدود 90 گرم است. این گرماژ بیشتر مناسب اداره ها و شرکت هایی است که مدام با چاپ اقلام روزمره سروکار دارند.

  • کاغذ تحریر 100 گرمی

این کاغذ به خاطر انعطاف پذیری بالا و قابلیت تاخوردن ، برای بروشور های معرفی محصولات و خدمات استفاده می شود.

  • کاغذ تحریر 120 گرمی

این کاغذ به خاطر سنگینی کمی بیشتر ، جلوه حرفه ای تری دارد و انتخاب ایدئالی برای بروشور های تبلیغاتی است.

  • کاغذ بریستول 145 گرمی

این کاغذ با جرمی حدود 145 گرم ، در واقع به عنوان مقوای سبک شناخته می شود و برای پاکت های پستی گزینه مناسبی است.

  • مقوای کارتی 180 گرمی

این کاغذ مقوای مقاومی است و با گرماژ 180 گرمی که دارد ، برای چاپ محصولات بایگانی و پوشه ها ، جلد جزوه ها و موارد این چنینی به کار می رود.

  • مقوای کارتی 200 گرمی

این مقوا با گرماژ 200 گرم خود ، از مقوای 180 گرمی کمی سنگین تر است و مناسب تولید جاکتابی ، پاکت و نوشت افزار اداری محسوب می شود.

  • مقوای کارتی 300 گرمی

این مقوا با گرماژ 300 گرمی خود ، ظاهر سنگین و حرفه ای دارد. مقوای 300 گرمی در محصولاتی به کار می رود که باید دوام بسیار بالایی داشته باشند.

البته گرماژ های دیگری هم وجود دارند ، که برای مصارف خاص به کار می روند. در این بخش ، تنها به معرفی رایج ترین گرماژ های موجود در بازار کاغذ پرداختیم. برای نمونه در ساخت کارتن مصارف ویژه ، می توان سراغ گرماژ های بالاتر را هم گرفت.



شرکت کارتن سازی کارتن لاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد