می دانیم بسته بندی یک محصول علاوه بر محافظت فیزیکی و شیمیایی از آن محصول مهم ترین عامل تعیین کننده ی فروش آن و جذب مخاطب است. در حقیقت نوع بسته بندی یک کالا تا حدودی می تواند ما را با نوع و کیفیت آن کالا آشنا کند. یک بسته بندی مناسب و زیبا همیشه در ذهن مخاطب ماندگار است. خوش بختانه این صنعت در کشور ما هم از گذشته تاکنون روز به روز در حال گسترش بوده است و ما امروز شاهد پیشرفت های بسیاری در این زمینه هستیم.
معمولا برای تولید کنندگان کفش بسیار حائز اهمیت است که از نوعی کارتن بسته بندی کفش های تولیدی خود استفاده کنند که علاوه بر معرفی کارکرد نوع کفش ، هنگام انبار کردن آنها و یا حمل و نقل ، تولید کنندگان را با مشکلی مواجه نکند.
این بدین معنی است که کارتن بسته بندی کفش باید دارای مقاومت کافی در مقابل ضربات احتمالی هنگام حمل و نقل ، همچنین ایمن بودن در مقابل رطوبت ، گرد و غبار و دیگر آسیب های احتمالی باشند. هر واحد تولیدی با توجه به نوع کفش ، بودجه ای که در اختیار دارد و این که آن کفش در چه بازاری قرار است ارائه شود ، بهترین کارتن بسته بندی کفش را برای کالای خود انتخاب می کند. بنابراین باید گفت که در شرایط و موقعیت های مختلف باید بهترین نوع بسته بندی را انتخاب کرد.
یک بسته بندی زیبا و مناسب حتی می تواند ارزش کفش را بالاتر هم ببرد. اما این نکته حائز اهمیت است که تمام ایده های خلاقانه در طراحی انواع جعبه های کالا ها باید مطابق با استاندارد های بسته بندی باشد تا مورد قبول واقع شوند. بدین معنی که هر نوع بسته بندی باید تمام شرایط اصولی در محافظت از کالا را دارا باشد.
معمولا این نوع کارتن بسته بندی کفش پرکاربرد ترین و ارزان ترین نوع آن محسوب می شود و برای بسته بندی کفش های معمولی که برند خاصی ندارند از آن استفاده می شود. با توجه به اندازه و نوع کفش و مدل های مختلف زنانه ، مردانه ، بچهگانه ، اسپرت و….. درکیفیت ها و ضخامت های متنوعی تولید می شود. و در شکل ها و طرح های مختلفی مثل کتابی ، دو تکه (درب آن از کفی جدا می شود ) و کشویی در بازار یافت می شود.
معمولا این نوع بسته بندی ها برای کفش های ورزشی به کار می روند. و اگر برای کفش های بچهگانه بخواهیم از آنها استفاده کنیم باید نوع سبک تر و با ضخامت کمتر آن همراه با یک رنگ بندی روانشناسی شده و مناسب کودکان را انتخاب کنیم. طرح های کتابی و دو تکه از انواع قدیمی بسته بندی کفش هستند و سالیان سال است که از این مدل برای بسته بندی کفش های مختلف استفاده می شود. بر خلاف جعبه های کشویی که حالت به روز تری دارند.
همان طور که در بالا هم گفتیم نوع کشویی بسته بندی کفش از لحاظ ظاهری شیک تر و زیبا تر است .جنس جعبه انتخابی از لحاظ کیفیت در رده ی بالایی قرار دارد و معمولا کفش های مجلسی و رسمی در این نوع جعبه ها بسته بندی می شوند. جنس این نوع بسته بندی کفش معمولا از یک نوع مقوای باکیفیت یا طلقی (جعبهی شفاف) و یا پلاستیکی که از لحاظ مقاومت در رده ی بالایی قرار دارند می باشد.
همان طور که گفتیم این بسته بندی های کفش از نوع شفاف بوده و از مزیت های آن نسبت به دیگر بسته بندی ها ، مقاومت بالاتر آن نسبت به نوع مقوایی ، قابل شستشو بودن آن و…. است. معمولا این نوع بسته بندی ها سبک و قابل حمل بوده و به راحتی و بدون نگرانی از کثیف شدن منزل می توان این کفش ها را داخل کمد یا در گوشه ای از منزل جای داد. به راحتی می توان این جعبه ها را روی هم قرار دارد و بسته بندی شفاف آن به ما کمک می کند به راحتی کفش مورد نظر را انتخاب کنیم. معمولا دارای سوراخ های تهویه هستند. البته این نوع طلقی هم در کیفیت های متفاوتی تولید می شوند.
امروزه خوشبختانه نگرانی های زیادی در خصوص حفظ محیط زیست وجود دارد و اگر این نوع بسته بندی های طلقی یا پلاستیکی از کیفیت لازم برخوردار نباشند خیلی زود خراب شده و در محیط زیست رها می شوند. البته برخی از شرکت ها این نوع طلق ها را از نوعی پلاستیک ایمن می سازند که کاملا با محیط زیست سازگار بوده و غیر سمی است.
این نوع بسته بندی ها معمولا برای کفش های گران قیمت به کار می روند. زیرا با توجه به قیمت بالای کفش بسته بندی آن هم باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و از مواد اولیه عالی و مرغوب در تهیه آن استفاده شده باشد. تا کفش را از تمام آسیب های احتمالی از زمان تولید جعبه تا رسیدن به دست مصرف کننده محافظت نماید. مانند بسته بندی های سه لایه و پنج لایه به صورت چاپی یا لمینتی ، جعبه های دایکات ( به دلیل مقاومت بالا و محکم بودن کاملا از کفش محافظت می کند ).
جنس های فلزی ، چوبی و …… این بسته بندی ها را امروزه به دلیل مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر رطوبت و ضربه با نام هارد باکس می شناسیم. معمولا در این نوع بسته بندی ها قیمت کارتن کفش در بازه های بالایی نسبت به انواع دیگر قرار دارد.
از دیگر مسائلی که در طراحی بسته بندی کفش ها بسیار حائز اهمیت است ابعاد کارتن کفش است. ابعاد کارتن کفش باید به گونه ای باشد که پس از قرار دادن کفش در داخل آن فضای اضافی وجود نداشته باشد. و از طرفی به اندازه ای هم فضا کم نباشد که شکل کفش تغییر کند.
علاوه بر آن هنگام طراحی بسته بندی کفش باید این موضوع را در نظر داشت که این جعبه برای کفش های مناسب کدام فصل تولید می شوند. معمولا کفش های مناسب فصول سرد سال فضای بیشتری نسبت به کفش های مناسب فصول گرم سال اشغال می کنند و ابعاد کارتن کفش در این نوع از کفش ها بیشتر است.
تولیدکنندگان با چاپ یک برند روی بسته بندی کالای خود در حقیقت هم به کالای خود هویت می دهند و هم آن را به مخاطب معرفی می کنند. فروشندگان با چاپ اختصاصی یک برند روی بسته بندی کالای خود و طراحی و رنگ بندی خاص برند مربوطه، درواقع باعث می شوند همیشه در ذهن خریدار باقی بمانند.این گونه مواقع تقریبا می توان این اطمینان را داد که مشتری برای خرید مجدد حتما باز می گردد و تبدیل به یک مشتری دائمی می شود. چون این برند سازی در واقع نوعی احترام به مشتری محسوب می شود. و خریداران اعتماد بیشتری به این محصولات دارند. با این کار قیمت کارتن کفش نیز افزایش خواهد یافت.
منبع:شرکت کارتن سازی کارتن لاین