درباره ی کارتن پلاست

در بازار از کارتن پلاست با نام های پلاست شیت ، پلاست پک ، هالو پروفیل شیت و کروگیت پلاستیک نیز یاد می شود. این کارتن از پروپیلن و به شکل دو ورق که این دو ورق به وسیله صفحه های باریک و عمودی ، به یکدیگر متصل هستند، ساخته شده است.

یکی از مهم ترین مزایای پلاست که امروزه در اکثر صنعت های جهان نیز موردتوجه قرار می گیرد، قابل بازیافت بودن است؛ این محصول نیز از این قابلیت برخوردار است. همچنین این نوع کارتن ، نوسانات حرارتی را در بازه دهایی منفی ۲۰ درجه سانتی گراد تا مثبت 80 درجه سانتی گراد می تواند تحمل کند.


انواع کارتن پلاست

این نوع کارتن دارای انواع متفاوتی است. تنوع کارتن پلاست بر اساس قطر آن ، سایز ورق یا رول بودن ( پلاست ها به صورت رولی و بعضی دیگر به صورت ورق ها با ابعاد مختلف تولید می شوند.) دسته بندی می شوند. انواع کارتن های پلاست را باید بر اساس این معیار ها تشخیص داد.


انواع کاربرد کارتن پلاست

به دلیل تمام مزایای این کارتن ، امروزه در بسیاری از صنعت ها و به شیوه های مختلف به صورت کم و زیاد مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه شمارا با چند مورد از انواع کاربرد کارتن پلاست ، به خصوص در صنعت بسته بندی آشنا می کنیم.

صنعت ساختمان سازی

کارتن پلاست در صنعت ساختمان سازی درجاهای مختلف ساختمان از فونداسیون گرفته تا نهای ظاهری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در بتن ریزی و قالب بندی ساختمان از پلاست استفاده می شود زیرابه دلیل عایق بودن کارتن پلاست در برابر رطوبت ، آب بتن را جذب نکرده و بتن به صورت طبیعی محکم می شود.همچنین جرم سبک و مقاوم بودن آن در برابر اسید ها و قلیا ها باعث می شود تا این کار صرفه اقتصادی نیز پیدا کند.

به دلیل آنکه این نوع کارتن ، عایق صوتی است می توان از آن برای پارتیشن بندی در ساختمان ها استفاده کرد. همچنین در سقف سوله ها و سالن های بزرگ برای نگهداری از پشم شیشه سقف ، به جای توری مرغی از کارتن پلاست کمک می گیرند. و همچنین به خاطر مقاومت بالای ، از آن در سقف های کاذب یا نما های داخلی ساختمان نیز استفاده می شود.


صنعت خودروسازی

به خاطر وزن سبک و کاهش دادن هزینه ها از کارتن پلاست در خودروسازی نیز استفاده می شود. از کاربرد های آن می توان به کفی صندوق عقب ، زیرسازی صندلی خودرو ، جداکننده صندوق از اتاقک خودرو و عایق صدا که در بدنه خودرو است، اشاره کرد. همچنین به خاطر اینکه عایق الکتریکی است، از آن در کفی باطری خودرو نیز استفاده می شود.


صنعت بسته بندی

امروز بسته بندی خود به صنعتی وسیع و قابل توجه تبدیل شده است؛ که هرروز شاهد پیشرفت و تفاوت های چشمگیری در این صنعت هستیم. یکی از تغییراتی که این صنعت کرده استفاده از کارتن پلاست در بسته بندی ها است. به خاطر تمام ویژگی های کم نظیر پلاست ، کم کم بسته بندی ها به سمتی رفته است که به جای کارتن پاکت های مقوایی یا پلاستیک از پلاست استفاده می شود.

به خاطر جرم کم ، قابلیت برش و بسته بندی ، استحکام ، ضد رطوبت بودن آن ، تولیدکنندگان سعی می کنند بسته بندی های خود را با این نوع کارتن ، به صورتی که جذاب و شکیل باشد تغییر دهند. فروشنده و تولیدکننده دیگر نگران این نیست که کالایی که بسته بندی کرده باکمی رطوبت یا ضربه آسیب ببیند. همچنین به خاطر قابلیت انجام روش های مختلف چاپ بر روی آن ، می تواند بدون دردسر شکل و ظاهر کارتن های پلاست را زیبایی بخشد و به راحتی لوگو و اطلاعات محصول خود را روی بسته چاپ کند.

از دیگر انواع کاربرد کارتن پلاست در بسته بندی باید به استند های مختلفی که می توان با این کارتون ساخت اشاره کرد، که عبارت اند از استند های روزنامه ، کازیه ، استند های شکلات یا چیپس و پفک ، قفسه های فروشگاه ها و استند های سقفی.


تبلیغات و تابلو ها

چون کارتن پلاست ها قابلیت برش ، چاپ و اتصال راحت به یکدیگر را دارند، از آن ها در تابلو ها و برای تبلیغات نیز استفاده می شود. همان طور که میدانید بعضی از تابلو ها ، علائم راهنمایی رانندگی ، بعضی از دکور های تبلیغاتی و کارت ویزیت ها از این نوع کارتن ساخته می شوند.


صنعت دامداری

در صنعت دامداری یا سالن های مرغداری برای جداسازی قسمت های مختلف سازه ها استفاده می شود. با توجه به اینکه سقف سالن های مرغداری و دامداری کاذب است، زمینه ساز شدن پشم شیشه برای بیماری های مختلف ، خردگی یونولیت و فوم ، مزاحمت پرندگان یا خورده شدن پوشش های دیگر ، هدر رفتن انرژی گرهایی ، هزینه بالای استفاده از ورق آلومینیوم در سقف ، وجود شکاف و درنتیجه ماندگاری میکروب پس از ضدعفونی همه باعث شده تا کارتن پلاست مناسب ترین پوشش برای سقف مرغداری ها و دامداری ها محسوب شود.

اما یکی دیگر از استفاده های کارتن پلاست در دامداری ساختن لانه است. امروزه در باغ های پرندگان یا حتی در خانه ها جاهای دیگری که پرندگان یا حتی حیوانات کوچک اهلی نگهداری می شود، این کارتن به خاطر مقاومت ، سبک بودن ، قابل شستشو بودن و قیمت مناسب ، جای آهن ، چوب و دیگر جنس ها را برای لانه سازی گرفته است.


صنعت کشاورزی

ویژگی عایق رطوبتی کارتن پلاست باعث شده از این محصول در صنعت کشاورزی نیز کمک گرفته شود. در کشاورزی برای ساختن راه های آب بین قسمت های مختلف زمین ، سقف گلخانه ، گلدان های موقت و کوچک از این کارتن استفاده شود. همچنین برای محافظت از ریشه های نهال و ساختن راکت گل نیز از این محصول استفاده می شود.


مزایای کارتن پلاست

بی شک مزایای گسترده کارتن پلاست بوده که آن را به آچار فرانسه ای در صنعت تبدیل کرده است. این کارتن مزایای وسیعی دارد که ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

ویژگی عایق بودن

این کارتن ها عایق صدا و گرما بوده و مانع هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی می شود. این ویژگی برای ساختمان سازی و کشاورزی مهم است به همین دلیل باعث کارایی کارتن پلاست در این دو صنعت شده است.

خنثی بودن کارتن پلاست

مواد اولیه سازنده این کارتن غیر سمی است و به سلامتی انسان و حیوانات خدشه ای وارد نمی کند. ازلحاظ ph نیز خنثی محسوب می شود. همچنین بدون بو است و بوی محیط را به خود جذب نمی کند.

قابلیت شست وشو

یکی دیگر از مزایای کارتن پلاست این است که این محصول قابل شست وشو بوده و این امکان را برای استفاده کنندگان فراهم می کند که آن را با شوینده های مختلف تمیز کنند بدون اینکه تأثیر منفی بر سطح یا کارایی آن وارد کنند.

قابلیت برش

این محصول این قابلیت را دارد تا در سایز های مختلف برش خورده و به محصولات مختلفی تبدیل شود. به علاوه می توان آن ها را با چسب ، جوش پلاستیک ، منگنه و .. .به یکدیگر متصل کرد؛ که این امر باعث شده کارتن پلاست در صنعت های بسته بندی و تبلیغات جایگاه ویژه ای برای خود باز کند. درصورتی که این محصول در برابر آفتاب مستقیم و مستمر قرار نگیرد حالت اولیه خود را حفظ می کند و همچنان انعطاف پذیر باقی می ماند.


مقاومت بالا

این کارتن به خاطر جنس خاصی که دارد در برابر ضربات نیز مقاوم است و دچار شکستگی یا پارگی نمی شوند. مقاومت این محصول ۲۰۰ برابر مشابه شیشه ای و ۷.۵ برابر مشابه آکریلیکی است.

ضد رطوبت

این محصول به خاطر جنس پلاستیکی که دارد ضد رطوبت است، و با خیس شدن یا مرطوب شدن تغییر شکل نمی دهد. و برای همین برای استفاده در مناطق مرطوب ، مناسب است. و کاربرد های آن در کشاورزی را گسترده می کند.

غیرقابل اشتعال

این کارتن ها غیرقابل اشتعال است و اگر درجاهایی استفاده شود که دما بالا است، دچار حریق نمی شود و فقط ذوب می شود. به همین دلیل هنگامی که آتش سوزی رخ دهد کارتن پلاست می تواند به عنوان مانع عمل کند و از وسیع شدن آتش و رشد آن جلوگیری کند.

 

منبع : شرکت کارتن سازی کارتن لاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد