نکاتی در معماری ساختمان تجاری

    نکاتی که باید در طراحی معماری تجاری رعایت شوند

    متریال ساخت و ساز

      یکی از اصول معماری ساختمان تجاری ، توجه به متریال ساخت و ساز آن است. اگرچه این متریال در ساخت هر نوع ساختمانی مهم است اما متریال به کار رفته شده در معماری تجاری کمی متفاوت از ساختمان مسکونی خواهد بود. از آنجایی که ساختمان تجاری بزرگتر و پیچیده تر از یک ساختمان مسکونی طراحی می شود، در ساخت و ساز آن نیز از متریال متفاوت و پیشرفته تری باید استفاده شود.
      معمول ترین آن استفاده از چهارچوب های فولادی است. دلیل استفاده از این چهارچوب ها مقاومت بالای آن ها است و این امکان را به سازنده می دهد تا بتواند ساختمان بلندتری بسازد. جنس فولاد و تکنیک استفاده از آن نیز با آنچه در ساختمان مسکونی یا اداری به کار می رود متفاوت خواهد بود.

      ساخت ورودی چشمگیر

        ورودی یک ساختمان تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که این ورودی را می بینند باید بیشتر ترغیب به وارد شدن به ساختمان شوند. معمولا ورودی ها را بزرگ، شیشه ای و با رنگ های متنوع و جذاب انتخاب می کنند تا نظر افرادی که از کنار آن رد می شوند را جلب کرده و به داخل بکشاند. ورودی باید احساس خوبی در مشتری ایجاد کند و به نوعی ورود او را خوش آمد بگوید.

        استفاده صحیح از نور طبیعی

          این روزها اغلب ساختمان ها طوری ساخته می شوند که با استفاده صحیح از انرژی طبیعی، نظیر نور خورشید، تا حد زیادی در مصرف انرژی داخل ساختمان صرفه جویی شود. نور طبیعی نیز با تعبیه کردن پنجره های بزرگ در جهت درست ساختمان ایجاد می شود. به همین جهت، انتخاب پنجره درست که هم زیبایی به نمای ساختمان ببخشد و هم نور کافی به داخل ساختمان بتاباند از مهم ترین اصول معماری ساختمان تجاری به شمار می رود.

          نورپردازی داخلی

            هرچقدر هم یک ساختمان تجاری از نور طبیعی بهره مند شود، باز هم ساعاتی از روز است که نور کافی برای روشن کردن فضای بزرگ یک ساختمان تجاری وجود ندارد، بنابراین علاوه بر نور طبیعی باید از نورهای داخلی نیز استفاده کرد. نور داخلی یک معماری تجاری باید جایی قرار بگیرد که فضای داخلی را به خوبی روشن کند. نباید نورها طوری باشند که قسمتی از ساختمان تاریک و قسمتی دیگر بسیار روشن شده باشد.
            با کمک گرفتن از فضایی که در طول روز توسط نور طبیعی روشن می شود و نقاطی که نقطه کور محسوب می شوند و نور کافی ندارند، بهتر می توان مشخص کرد نورهای داخلی چگونه و در چه نقاطی قرار بگیرند.

            نمای بیرونی ساختمان تجاری

              ظاهر ساختمان تجاری همیشه یکی از پرچالش ترین قسمت های معماری تجاری محسوب می شود. از متریال استفاده شده گرفته تا رنگ ها و نمایی که این ساختمان در میان فضای اطرافش ایجاد می کند، همه و همه از جمله اصول معماری ساختمان تجاری هستند که باید به آن ها توجه کافی داشت.
              انتخاب یک ظاهر مدرن و چشمگیر با رنگ هایی که جلوه خاصی دارند و از دوردست ها نظر همگان را به خود جلب می کنند امروزه بسیار کاربردی و محبوب است. با توجه به اینکه ساختمان تجاری چه نوع هویتی دارد، انتخاب رنگ ها متفاوت خواهد بود.

              فضای بیرونی ساختمان تجاری

                اختصاص دادن فضای بیرونی یک ساختمان تجاری به چند باغچه زیبا یا یک حوضچه با فواره، از جمله نکات مهم در اصول معماری ساختمان تجاری است. این کار موجب می شود این ساختمان چهره زیباتر، دلنشین تر و صمیمانه تری به خود بگیرد و تردد در آن با خستگی و کسالت همراه نباشد. افراد پس از گشتن در محیط داخلی این ساختمان می توانند در فضای بیرونی آن به استراحت و گاها تصمیم گیری بپردازند.
                گاهی در این فضای بیرونی یک کافه تریا نیز قرار می گیرد تا افراد تا جای ممکن دیرتر این ساختمان را ترک کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید فضای بیرونی یک ساختمان تجاری باید هماهنگی کافی با فضای داخلی و کسب و کارهای آن داشته باشد.

                توجه به نیاز مشتریان

                  فرقی نمی کند ساختمان تجاری یک پاساژ باشد یا یک بیمارستان یا یک مرکز خرید بزرگ، باید به نیاز مشتریان مختلف در آن توجه شود. پلکان اولین چیزیست که باید در نظر گرفته شود تا مشتریان بتوانند به راحتی مسیرشان را برای رسیدن به طبقات بالاتر بیابند.
                  در سوی دیگر، آسانسور یکی از اصلی ترین ارکان معماری تجاری است چرا که همه افراد قادر به بالا و پایین رفتن بین طبقات از طریق پلکان نیستند. توجه به نیاز افراد کم توان هنگام طراحی معماری تجاری بسیار مهم است. با توجه به اینکه چقدر یک ساختمان تجاری بزرگ است، باید فضایی به پارکینگ آن اختصاص یابد.

                  توجه به نیازهای داخل ساختمان

                    علاوه بر مشتریان که وارد یک ساختمان تجاری می شوند، افرادی که در آن مشغول به کار هستند نیز نیازهایی دارند. بعنوان مثال، اگر ساختمان تجاری یک پاساژ برای خرید باشد، فروشگاه های آن نیاز به انبار خواهند داشت که باید هنگام طراحی معماری ساختمان تجاری به آن توجه شود.
                    فروشگاه های مختلف نیاز به تهویه و نور دارند که باید در ساخت اولیه در نظر گرفته شود. همچنین گاهی در طبقات بالاتر یک ساختمان تجاری، واحدهای اداری ساخته می شود که با توجه به اینکه پلان اولیه آن ها متفاوت از پلان کلی ساختمان تجاری است باید آن ها بر اساس اصول طراحی ساختمان اداری ساخته شوند.

                    امنیت ساختمان

                      یکی از مهم ترین نکات در معماری تجاری، در نظر گرفتن نکات ایمنی ساختمان است. اغلب تردد در یک ساختمان بزرگ بیشتر است و باید برای اتفاقاتی نظیر آتش سوزی یا زلزله چاره ای اندیشید تا تردد بالای افراد خطرات جانی را همراه نداشته باشد.
                      یکی از نکات در ساختمان های تجاری بزرگ وجود درب ورود و خروج در چند جای مختلف است. این امر موجب می شود در صورت خروج اضطراری، تجمع افراد به یک سمت و یک خروجی نباشد. همچنین پلکان اضطراری برای خروج از ساختمان نیز از جمله مواردی است که باید در چند جای مختلف در نظر گرفته شود تا در صورت بروز مشکلات، افراد داخل ساختمان به راحتی بتوانند از آنجا خارج شوند.

                      سایز ساختمان

                        توجه به سایز ساختمان تجاری یکی از مهم ترین اصول معماری ساختمان تجاری است. با توجه به سایزی که برای ساختمان در نظر گرفته شده باید فضای کافی برای تردد افراد در نظر گرفته شود. بنابراین سالن و راهروها باید با توجه به تعداد پیش بینی شده افرادی که در ساختمان تردد می کنند بزرگ یا کوچک در نظر گرفته شود. بنابراین نمی توان یک راهروی کوچک برای یک ساختمان بزرگ در نظر گرفت.
                        یا برای یک ساختمان کوچک تعداد فروشگاه ها یا دفاتر اداری متعدد انتخاب کرد. همه چیز باید متناسب با هم باشند و پیش از ساخت، رفت و آمد و حداکثر افرادی که می توانند در این فضا تنفس و تردد کنند پیش بینی شوند.


                      نظرات 0 + ارسال نظر
                      برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
                      ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد