فرآیند تولید خمیر کاغذ


آنچه به عنوان ماده اولیه برای تولید کاغذ استفاده می شود ، خمیر کاغذ نامیده می شود. هر چقدر کشورها از نظر منابع چوبی و جنگلی غنی تر باشند ، بیشتر به این صنعت گرایش پیدا می کنند. به همین جهت کشورهایی مثل یونان و مجارستان به علت کمبود منابع چوبی برای تهیه خمیر کاغذ به واردات از سایر کشورهای تولید کننده متکی هستند.

ماده اولیه و پایه برای تولید خمیر کاغذ موادی مانند چوب درختان ، کاه و کلش گیاهانی مثل برنج ، نیشکر و گندم است. در ایران به دلیل کشت بالای گندم مقدار زیادی کاه و کلش این گیاه موجود است که می توان از آن در تولید خمیر کاغذ استفاده کرد.

روند تولید خمیر کاغذ

برای تولید خمیر کاغذ با توجه به ماده اولیه آن به دو صورت شیمیایی و مکانیکی تهیه خمیر کاغذ صورت می گیرد. البته استفاده از هر دو روش فقط بستگی به شرایط اقتصادی ، در دسترس بودن دستگاه های فنی و عوامل محیطی دارد.

در حال حاضر بیشتر واحدهای تولیدی برای تولید خمیر کاغذ از روش شیمیایی استفاده می کند. این روش برای تولید خمیر کاغذ از چند مرحله تشکیل شده که در ادامه بیان می شود.

  • خرد کردن کاه و آماده سازی آن

در ابتدای کار کاه و کلش حاصل از گیاهان با کمک یک دستگاه خرد کننده کاملا خرد می شود. بعد از این کار کاه خرد شده با آب و مواد شیمیایی مخصوص کاملا آغشته می شود و با کمک بخار آب پیش پخت شده و حرارت داده می شود.

  • دایجستر و آسیاب

ماده خمیری پیش پخت شده به یک تانک پخت دارای همزن وارد می شود. در این مرحله ماده اولیه تحت فشار و گرما قرار می گیرد تا سلولز و همی سلولز موجود در کاه جدا شود. بعد از جدا شدن سلولز و همی سلولز ، مواد به آسیاب فرستاده می شوند تا دمواد پخته شده کاملا خرد شوند. این ماده آسیاب شده در یک تانکر مجهز به همزن آنقدر هم زده می شود تا تبدیل به یک خمیر منسجم شود.

  • آبگیری و خشک کردن خمیر

دستگاه فورد نیر برای آبگیری و شکل دهی به خمیر به کار می رود. این دستگاه از چند غلتک تشکیل شده که خمیر را به شکل یک ورقه درمی آورد و میزان زیادی از رطوبت آن را از بین می برد. کشورهای مختلفی در تولید خمیر کاغذ فعال هستند. کشور آمریکا ، روسیه ، کانادا و اندونزی جزء کشورهای تولید کننده عمده خمیر کاغذ هستند.

بعد از تبدیل شدن خمیر کاغذ به یک ورقه آن را به دور استوانه خشک کن می چرخاند تا رطوبت آن کاملا از بین برود و خشک شود. بعد از تولید خمیر کاغذ ، از این محصول در صنایع مختلف استفاده می شود. از آن جمله کاربرد خمیر کاغذ در صنایع سلولزی ، تولید محصولات بهداشتی مثل پوشک بچه ، کاغذ سازی ، تیشو سازی و غیره است.

کاربرد های خمیر کاغذ

از خمیر کاغذ بسته به نوع خمیر به دست آمده از آن در صنایع مختلف ، متفاوت است. به عبارت بهتر خمیر کاغذ به دو دسته کلی خمیر کاغذ الیاف بلند و خمیر کاغذ الیاف کوتاه تقسیم می شود که هر کدام از این محصولات برای تولید کالای خاص کاربرد دارند. علاوه بر آن کیفیت ، میزان روشنایی الیاف و طول آن فاکتورهای مهمی هستند که عامل تعیین کننده در کاربرد خمیر کاغذ در صنایع مختلف هستند.

عمدتا کاربرد خمیر کاغذ فلوتینگ و کرافت لاینر و خمیر کاغذ غیر چوبی در صنعت بسته بندی جعبه کفش است. همچنین از این خمیر کاغذ در تولید جعبه شیرینی ، جعبه دستمال کاغذی و کبریت ، جعبه خمیر دندان و به طور کلی در کارتن سازی و جعبه بسته بندی استفاده می شود.

خمیر کاغذ پایت نیز از خمیر چوب نرم آلفا سلولز و ضایعات کاغذ به دست می آید. کاربرد خمیر کاغذ پالپ در تولید پوشک بچه و محصولات مشابه است. در تولید محصولات بهداشتی مانند پوشک بچه ، لایه داخلی پوشاک وظیفه مهم جذب مایع را بر عهده دارد؛ به همین دلیل خمیر کاغذ پالپ در تولید این محصول استفاده می شود.

البته ذکر این نکته نیز مهم است که بیشتر از 95 درصد مواد اولیه برای تولید پوشک بچه و محصولات مشابه آن به صورت وارداتی هستند تا در روند تولید به کار گرفته شوند.

استفاده از خمیر کاغذ در کارتن سازی

برای ساخت کارتن از خمیر کاغذی که مخصوص این کار باشد استفاده می کنند. مهم ترین ماده برای کارتن سازی خود کاغذ است که تقریباً حدود ۸۰ درصد مواد اولیه کارتن را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه کارتن از چند بخش تشکیل شده است ، از کاغذ و الیاف متفاوت برای تهیه آن استفاده می کنند.

روی کارتن از خمیر کاغذ دست اول و یا بازیافتی که به روش کرافت و یا شبه کرافت حاصل شده است ، استفاده می شود. کاربرد خمیر کاغذ مخلوط ( سولفیت خنثی نیمه شیمیایی پهن برگ و یا الیاف بازیافتی ) برای لایه کنگره ای وسط کارتن است. همچنین برای کاغذ خارجی کارتن نیز ، خمیر کاغذ به دست آمده از الیاف بازیافتی به کار می رود.

در کاربرد خمیر کاغذ و بررسی کیفیت کاغذ بازیافتی باید موارد بهداشتی را نیز لحاظ کرد. وگرنه باعث ایجاد بوی بد در جعبه خواهد شد و در صورت استفاده از کارتن در محصولات خوراکی بوی نامطبوعی در فضای جعبه ایجاد خواهد کرد.


منبع: شرکت نخ دندان مینا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد